Detailtests / Ford Focus 1.5 EcoBlue A : Comfortabel en dynamisch
Het feit dat het tegenwoordig al SUV is wat de klok slaat op de automarkt, neemt niet weg dat het segment van de ‘gewone’ compacte middenklasser erg belangrijk blijft. De strijd is er dan ook bikkelhard. Ford lanceerde recent zijn nieuwste Focus, een auto die al een hele tijd de standaard wil zijn op een aantal vlakken.
- Score redactie 15.11 /20
Het is twintig jaar geleden dat de eerste Focus het levenslicht zag, als opvolger van de al even legendarische Escort waarvan de eerste generatie nu een halve eeuw geleden op de markt kwam. Met deze nieuwste Focus zijn we aan de vierde generatie toe, en van de drie vorige werden er wereldwijd 17 miljoen aan de man gebracht. Het doel is hetzelfde gebleven: zoveel mogelijk rijplezier bieden zonder te veel afbreuk te doen aan comfort en functionaliteit. Integendeel, het comfort in al zijn gedaanten stond boven aan de aandachtsboog van de Ford-ingenieurs.
De vormgeving van de nieuweling trekt niet zoveel aandacht als vorige generaties, maar dat is ook de bedoeling. Door het minder opvallende kleedje komt wel minder tot uiting dat het hier om een volledig nieuwe auto gaat, waarbij heel wat aandacht werd besteed aan de kritieken van Focus-eigenaars op de vorige modellen.
- Weggedrag, rijplezier
- Rijcomfort, rijgemak
- Interieur, ergonomie t.o.v. voorganger
- Interieurruimte, moduleerbaarheid
- Genereus uitrustingsbeleid
- Haperende automaat
- Redelijk alledaags design
- Vrij hoge instapprijs
- Zicht naar achteren kan beter
- Nogal gierige waarborgpolitiek
In dit artikel : Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
De concurrenten
DS DS 4 5d 1.6 BlueHDi 115 S&S EAT6 Bus. Executive
Opel Astra 5d 1.5 Turbo D 90kW S/S Ultimate
KIA Pro_cee'd Mind 1.6 CRDi 136 ISG EcoDynamics
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands