In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.5 EcoBlue pakt uit met een correct vermogen en een aangename soepelheid. Als je er veel van vraagt, en na koude start durft hij wel nog altijd van zich laten horen. De achttrapsautomaat was voor ons geen onverdeeld succes. In de Sport-stand toont hij zich nukkig en en zelfs in de normale stand is hij niet geheel vrij van schokken. De wegligging is dan weer wat we van een Focus mogen verwachten, met goed doseerbare remmen en een precies stuur.
-
Veiligheid
De Focus is standaard voorzien van een behoorlijk aantal rijhulpsystemen en kan er als optie nog een rits bijkrijgen, meestal in optiepacks die meer dan redelijk geprijsd zijn. Het zicht rondom is niet zo super, vooral naar achteren. Kies je voor de matrixledlichten, dan is de verlichting optimaal. De passieve veiligheid is meer dan behoorlijk, wat ook onderschreven wordt door een degelijke EuroNCAP-score. Ook knieairbags voorin zijn van de partij.
-
Comfort
Het veercomfort is van een zeer goed niveau, ook in deze testauto met conventionele ophanging en met een torsieas achteraan. De ergonomie is fel verbeterd tegenover vroeger en de voorstoelen geven een goede steun. De achterbank is wel nogal hard en recht. De zitruimte is meer dan behoorlijk, maar we hadden achterin toch nog iets meer verwacht. De klimaatregeling (met twee zones in onze testauto) functioneert prima.
-
Praktische kant
De instap voorin is goed, achterin moet je iets soepeler zijn. De automatische deurbeschermers van Ford zijn een zegen in enge parkeerruimtes. De kofferruimte is behoorlijk, maar zeker niet de grootste in de klasse. De achterbankleuning kan geheel of gedeeltelijk omgeklapt worden. De standaarduitrusting is meer dan behoorlijk en de afwerking is er flink op vooruitgegaan, maar kan soms vooral qua materiaalkeuze nog niet tippen aan de toppers.
-
Connectiviteit
Het infotainmentsysteem Sync3 is een hele stap vooruit tegenover vroeger. Het is niet alleen veel makkelijker bedienbaar (via het aanraakscherm of via spraakbesturing), maar biedt ook meer mogelijkheden, van onlinediensten tot compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto. Ook navigatie is standaard op deze versie en de radiotuner kan DAB+ ontvangen. Het multimediascherm is hier standaard 8 duim groot. Bluetooth en USB-poorten zijn ook van de partij.
-
Budget
Ford biedt wel een levenslange mobiliteitsgarantie, maar zijn algemene waarborg van twee jaar of 100.000 kilometer blijft wat gierig naar onze smaak. De Focus is zeker niet de goedkoopste in zijn klasse, maar hij is wel goed uitgerust, en de opties of optiepakketten zijn redelijk geprijsd. Deze Focus verbruikt ongeveer evenveel als zijn concurrenten, maar wat de normuitstoot betreft, scoort hij minder goed. Een gevolg van het relatief hoge leeggewicht?
De nieuwe Focus weet zich staande te houden in dit supercompetitieve marktsegment. Hij blinkt daarbij vooral uit met zijn wegligging/rijplezier en zijn comfort, terwijl hij ook voldoende ruim is. Zijn dieselkrachtbron is daarbij zeker geen spelbreker vergeleken bij de concurrentie. Hoewel we meer en meer schakellui worden met al die automaten, zouden we in dit geval toch een beetje aarzelen om voor deze achttrapsautomaat 1.700 euro extra neer te tellen; daarvoor is hij ons niet zacht en alert genoeg, ondanks alle elektronische hulpmiddelen en algoritmes. Ten slotte lijdt de Focus ook onder een gebrek dat steeds meer terugkomt op dit soort auto’s en dat designgerelateerd is: de coupéachtige sportieve look maakt dat het zicht naar achteren nauwelijks als ‘voldoende’ kan worden omschreven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!