- Score redactie 14.00 /20
De vorige Kuga was de enige SUV van Ford die uitsluitend bestemd was voor Europa, maar het nieuwe model maakt deel uit van een wereldwijde gammastrategie. De stijgende vraag naar kleine pseudo-softroaders en de toename van het aanbod hebben Alan Mulally, CEO van Ford, en Stephen Odell, CEO van Ford of Europe, ertoe aangezet om de poorten van Europa open te zetten voor de EcoSport, een kleine cross-over die al aan zijn tweede generatie toe is, maar die tot op heden enkel werd aangeboden op de Zuid-Amerikaanse markt. Dat hij tegen het eind van het jaar ook bij ons verkrijgbaar is, komt goed uit nu de Kuga flink gegroeid is (8 centimeter in de lengte). Later zou ook de imposante Edge de Grote Plas oversteken om het 'avontuurlijke' gamma van Ford te vervolledigen. Technisch gezien rust de Kuga/Escape nog steeds op het platform van de Focus, waarvan de wielbasis werd verlengd (met 4,2 centimeter). Het design is er wat minder uitgesproken op geworden, allicht om wereldwijd in de smaak te kunnen vallen, tot spijt van wie hield van de compacte en gespierde, kortom meer dynamische stijl van het vorige model. Zonder de overlangse dakstangen (een optie van 170 euro) heeft de nieuwe Kuga zelfs meer weg van een grote verhoogde break dan een echte SUV.
- Geslaagd compromis comfort-rijgedrag
- Verzorgde rijhouding
- Steun en comfort van stoelen (V en A)
- Moduleerbaarheid achterbank en koffer
- Dappere 2.0 TDCi, beproefde motor
- Interessante verhouding prijs-uitrusting
- Beperkte trekkracht (4x2)
- Prestaties (lange versnellingsbak)
- Matige, soms onaangepaste ergonomie
- 'Amerikaanse' afwerking
- Grote draaicirkel
- Automaat niet verkrijgbaar op 4x2-versie