Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Kuga 2.0 TDCI 136 4x2

Net als de Focus werd de nieuwe Kuga ontwikkeld om wereldwijd te worden verkocht. Maar slaagt deze SUV, die in de VS Escape heet, er dan wel in om ook ons, Europeanen, te overtuigen?

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

De vorige Kuga was de enige SUV van Ford die uitsluitend bestemd was voor Europa, maar het nieuwe model maakt deel uit van een wereldwijde gammastrategie. De stijgende vraag naar kleine pseudo-softroaders en de toename van het aanbod hebben Alan Mulally, CEO van Ford, en Stephen Odell, CEO van Ford of Europe, ertoe aangezet om de poorten van Europa open te zetten voor de EcoSport, een kleine cross-over die al aan zijn tweede generatie toe is, maar die tot op heden enkel werd aangeboden op de Zuid-Amerikaanse markt. Dat hij tegen het eind van het jaar ook bij ons verkrijgbaar is, komt goed uit nu de Kuga flink gegroeid is (8 centimeter in de lengte). Later zou ook de imposante Edge de Grote Plas oversteken om het 'avontuurlijke' gamma van Ford te vervolledigen. Technisch gezien rust de Kuga/Escape nog steeds op het platform van de Focus, waarvan de wielbasis werd verlengd (met 4,2 centimeter). Het design is er wat minder uitgesproken op geworden, allicht om wereldwijd in de smaak te kunnen vallen, tot spijt van wie hield van de compacte en gespierde, kortom meer dynamische stijl van het vorige model. Zonder de overlangse dakstangen (een optie van 170 euro) heeft de nieuwe Kuga zelfs meer weg van een grote verhoogde break dan een echte SUV.

  • Geslaagd compromis comfort-rijgedrag
  • Verzorgde rijhouding
  • Steun en comfort van stoelen (V en A)
  • Moduleerbaarheid achterbank en koffer
  • Dappere 2.0 TDCi, beproefde motor
  • Interessante verhouding prijs-uitrusting
  • Beperkte trekkracht (4x2)
  • Prestaties (lange versnellingsbak)
  • Matige, soms onaangepaste ergonomie
  • 'Amerikaanse' afwerking
  • Grote draaicirkel
  • Automaat niet verkrijgbaar op 4x2-versie

In dit artikel : Ford, Ford Kuga

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker