In het kort
-
Techniek
De 2.0 TDCi 136 van Ford-PSA-origine is geen onbekende onder de motorkap van de Kuga. Vermogen, koppel en temperament bleven ongewijzigd, maar de langere spreiding van de versnellingsbak (steeds manueel in het geval van de versie met voorwielaandrijving) zet een domper op het rijplezier. De prestaties gaan er evenzeer op achteruit, vooral bij het hernemen. Gelukkig weet deze Kuga zijn dieseldorst tot 7,5 l/100 km te beperken, net zoals zijn voorganger.
-
Wegligging
Omdat het in de smaak moet vallen in alle werelddelen heeft het chassis van de nieuwe Kuga aan dynamiek moeten inleveren. Het houdt echter nog altijd steek en garandeert in alle omstandigheden een gezond weggedrag. Enkel de trekkracht valt soms op een fout te betrappen, zoals vaak bij dit soort auto's met grote wielen en een hoog zwaartepunt als enkel de vooras wordt aangedreven. Met een draaicirkel tussen stoepen van 11,1 meter is wendbaarheid niet zijn sterkste kant.
-
Veiligheid
De Kuga kan rekenen op zeven airbags (standaard) en een hele rist voorzieningen die nog niet wijdverbreid zijn in dit segment. Het Active City Stop, dat de auto automatisch afremt wanneer hij aan lage snelheid een obstakel nadert, en de spoorassistent maken deel uit van het Technology Pack (1.275 euro). Tijdens de crashtests die het onafhankelijke Euro-NCAP onlangs organiseerde, werd de Kuga vanzelfsprekend bekroond met vijf sterren.
-
Comfort
Aan ophangingscomfort is nog steeds geen gebrek, terwijl de geluiddemping erop verbeterde. Zoals steeds bij Ford wordt de bestuurder verwend met een uitstekende rijhouding, een goed steunende stoel en bedieningsorganen die perfect in de hand vallen. Bij de plaatsing van de knoppen en bedieningspanelen heeft het esthetische echter eens te meer geprimeerd op het praktische. Ten slotte biedt de Kuga zijn inzittenden nog steeds veel plaats, al evolueerde hij op dit vlak niet echt.
-
Praktische kant
De 8 centimeter extra koetswerklengte komt vooral de koffer ten goede, die voortaan 456 liter groot is onder de bagageafdekking. Bovendien kan de hellingshoek van de achterbankrugleuning voortaan versteld worden en heeft Ford een knappe oplossing gevonden om de laadvloer haast volledig vlak te maken wanneer de achterbank is neergeklapt. Als primeur in het segment kan de Kuga ook uitgerust worden met een door een voetbeweging elektrisch bedienbare kofferklep (600 euro).
-
Budget
Met een basisprijs van 26.950 euro voor de Trend 4x2 is de Kuga 2.0 TDCi 136 1.250 euro goedkoper dan zijn voorganger. Dat is des te frappanter als je weet dat hij een stuk groter werd en niet minder goed is uitgerust. De concurrentie doet meestal niet beter, terwijl de prijs die je betaalt om een trapje op te klimmen in het gamma (+ 2.000 euro voor de Titanium), niet overdreven is. Ook de optieprijzen zijn redelijk. De garantie blijft daarentegen beperkt tot slechts twee jaartjes.
Nu de Ford Kuga klanten van over heel de wereld moet bekoren, heeft hij klaarblijkelijk een stukje van zijn persoonlijkheid ingeruild voor iets meer comfort en sereniteit. Wie hem net als wij vooral wist te appreciëren omwille van zijn dynamische temperament, zal zijn mening dan ook moeten herzien voor deze nieuwe generatie. Liefhebbers van een goede allround-SUV die zich overal thuis voelt, zullen daarentegen wellicht minder teleurgesteld zijn door deze productheroriëntering. Tot welke strekking u ook behoort, het staat buiten kijf dat deze nieuwe Kuga een geslaagde kruising is van een gezinswagen (comfort, binnenruimte, veiligheid), een break (koff er, moduleerbaarheid) en een softroader (look, bodemvrijheid). Wat hij verliest aan karakter, maakt hij goed met een voor deze categorie interessante verhouding prijsformaat-uitrusting.