- Score redactie 14.88 /20
Om de opmars van SUV’s te stuiten wil de nieuwe Honda Civic, de tiende generatie van het model al, zich op meerdere vlakken onderscheiden. Met zijn atypische formaat om te beginnen, want het model groeide 15 centimeter in de lengte en is met 4,52 meter nu de langste in zijn segment, voor de Mazda 3 (4,48 meter). En anderzijds met zijn dynamische kwaliteiten, dankzij een nieuw platform en nieuwe benzinemotoren, die allemaal voorzien zijn van drukvoeding om de lagere cilinderinhoud te compenseren.
Op dit moment gaat het dan om een eenliter-drie-cilinder van 129 pk (zie onze Tweekamp met de Volkswagen Golf in AG 978) en deze 1.5-viercilinder van 182 pk. Eind dit jaar wordt de catalogus nog aangevuld met de diesel (1.6 i-DTEC), net als met de stomende Type R (320 pk), die al een record op zijn naam wist te schrijven bij de voorwieltrekkers op de befaamde Nürburgring. Overigens zou ook een hybrideversie in voorbereiding zijn, maar die zou pas ten vroegste in 2020 op de markt komen.
- Krachtige en karaktervolle turbomotor
- Verhouding prestaties-verbruik
- Aangename bedieningsorganen
- Compromis comfort-weggedrag
- Royale interieur- en kofferruimte
- Volledige uitrusting (ook qua veiligheid)
- Nog altijd weinig consensuele stijl
- Nukkig draadloos oplaadstation
- Afwerkingsdetails (bagagescherm)
- Nog altijd complexe ergonomie
- Zicht achteruit
- Moduleerbaarheid t.o.v. voorganger
In dit artikel : Honda, Honda Civic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!