In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.5 i-VTEC Turbo is een verbazend levendige en expressieve motor. Hij vertoont een vol karakter over heel het toerentalbereik, maar is ook in zijn sas bij hoge toeren en geeft deze grote Civic de prestaties van een kleine GTI. Bovendien past het onderstel van deze middenklasser daar perfect bij, dankzij een snedige en precieze voortrein. Ook de manuele zesbak draagt bij tot het rijplezier, zowel door zijn snelle en lichte bediening als door zijn ideale spreiding.
-
Veiligheid
De Civic staat qua veiligheidsuitrusting aan de top van zijn segment. Het Honda Sensing (standaard) combineert een 'slimme' snelheidsbegrenzer met een actieve snelheidsregelaar, een botswaarschuwing, een automatische noodremfunctie en een actieve spoorassistent. Alleen een dodehoekcontrole en een waarschuwing voor naderend verkeer zijn pas beschikbaar vanaf de Sport+. Daarmee overklast Honda al zijn rivalen in de categorie.
-
Comfort
De Civic biedt een prima verhouding comfort-weggedrag, zeker met de adaptieve schokdemping. De binnenruimte is interessant, maar achterin zitten maar twee personen comfortabel gezien de vorm van de bank. De wijd opengaande deuren komen de instap ten goede, terwijl de rijhouding eindelijk goed is. De ergonomie blijft wel complex en de demping van rolgeluiden kan beter. Een automatische airco met twee zones is standaard voor de 1.5.
-
Praktische kant
De Civic heeft een erg ruime koffer voor de categorie, al verloor hij ook de intelligente moduleerbaarheid: voortaan is de achterbank klassiek neerklapbaar en de laadvloer is niet langer vlak. Jammer, net als het verdwijnen van de bak onder de koffervloer waarin je tal van spullen kwijt kon. Binnenin zijn er voldoende opbergmogelijkheden. De standaarduitrusting is erg compleet in deze 1.5, terwijl de afwerking verzorgd is, al bespeuren we nog veel harde plastics.
-
Connectiviteit
Op de beschikbare functies valt niets aan te merken, want de interface Honda Connect (standaard op deze 1.5) beschikt sowieso over FM- en DAB-radio, AHA-apps, een webbrowser, een wifipunt, Bluetooth en HDMI- en USB-aansluitingen. De menu’s zijn daarentegen nog altijd te complex, evenals de navigatiekaarten (van Garmin), die vaak moeilijk af te lezen zijn. Verder blijkt de werking van het inductielaadstation voor smartphones een beetje grillig.
-
Budget
Een basisprijs van 27.560 euro is niet van de poes, maar vergeet niet dat deze Civic 1.5 i-VTEC Turbo erg rijkelijk uitgerust is en haast geen opties meer heeft (op metaalglanslak na, voor 600 euro). Kortom, als je kijkt naar de opties en de prestaties, is het aanbod uiterst aantrekkelijk, temeer omdat het verbruik binnen de perken blijft. Los van het feit dat Honda drie jaar (of 100.000 kilometer) garantie biedt en dat het merk tot de beste behoort inzake betrouwbaarheid.
Bij elke nieuwe test van een Honda stellen we ons dezelfde vraag: hoe komt het toch dat het merk bij ons niet meer succes oogst gezien de producten die het op de markt brengt? Moeilijk te zeggen, tenzij een wellicht wat schuchtere marketingcommunicatie en een design dat niet ieders meug is. De kwaliteit is er echter, getuige deze nieuwe Civic, die echt meeslepend is, hoewel hij qua moduleerbaarheid wat klassieker is geworden, met name door het verdwijnen van de Magic Seats. Voor de rest kunnen we echter spreken van een bijzonder geslaagde auto, die tegelijk kan bogen op een erg dynamisch weggedrag, een goed comfort, een 1.5 i-VTEC Turbo met GTI-aspiraties, een riante binnenruimte, een rijkelijke uitrusting en een actieve veiligheid van een referentieniveau, boven op een beproefde betrouwbaarheid.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!