- Score redactie 14.00 /20
Sinds 2000 worden de voor de Europese markt bestemde CR-V's gebouwd in de Honda-fabriek van Swindon, in Groot-Brittannië. Het model zit intussen aan zijn vierde generatie en is nu voor het eerst (tenminste in Europa) verkrijgbaar als voorwieltrekker. Die configuratie werd City Runner gedoopt - alsof het feit dat de CR-V de aandrijving van zijn achterwielen verliest, hem op zich een vrijgeleide geeft om toegang te krijgen tot onze stadscentra... In ieder geval is deze marketingnaam enkel voorbehouden aan de tweeliter-benzinemotor en de nieuwe 1.6 i-DTEC. Deze nieuwe kleine zelfontbrander werd speciaal ontworpen voor de Europese markt. Technisch gezien deelt de CR-V 1.6 i-DTEC (op zijn krachtbron na) alles met de andere versies, behalve dat hij dus uitsluitend op de voorwielen wordt aangedreven. In ieder geval is dat wat het publiek wil: de overgrote meerderheid van de in België verkochte compacte SUV's zijn 4x2- versies met een kleine dieselmotor.
Aandrijfgeheel: 135/160
De kleine zelfontbrander 1.6 i-DTEC lost de verwachtingen in. Hij drijft deze gezins-SUV onversaagd aan en gedraagt zich bij alle toerentallen alert. Hij ronkt wel wat hard als hij stevig wordt aangesproken, maar die relatieve ruwheid compenseert hij met een erg laag verbruik. Tot slot kan deze kleine diesel niet worden gecombineerd met een automaat, maar vertoont zijn manuele versnellingsbak een goede spreiding en een heel aangename bediening.
Wegligging: 107/160
Deze 1.6 i-DTEC-versie onderscheidt zich door dynamischere onderstelafstellingen. Dat garandeert in combinatie met het 112 kilo lagere gewicht in vergelijking met de 2.2 een bijzonder evenwichtig en efficiënt weggedrag, temeer omdat koetswerkbewegingen goed in toom worden gehouden. Het is alleen jammer dat vierwielaandrijving hier niet verkrijgbaar is. Het stuur is globaal gezien aangenaam, maar mist wat nauwkeurigheid rond de rechtuitstand.
Veiligheid: 112/200
De CR-V scoorde vijf sterren bij de beoordeling door EuroNCAP. De 1.6 i-DTEC beschikt over de gebruikelijke lading aan airbags, maar heeft geen recht op een actieve snelheidsregelaar, noch op de jongste rijhulpsystemen inzake ongevalpreventie, zoals een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een automatische noodremfunctie bij lage snelheden. Wel is zijn ESP voorzien van een functie die een aanhangwagen kan stabiliseren, door gericht de remmen aan te spreken.
Comfort: 150/200
Door zijn stuggere onderstelafstelling filtert de CR-V 1.6 i-DTEC kleine wegdekoneffenheden niet onberispelijk. De balans is gelukkig positiever op grote vervormingen. En hoewel de stoelen aan de harde kant zijn, is de binnenruimte achterin erg gul en voldoet ze dus aan de gezinsroeping van de CR-V. De algemene geluiddemping is overtuigend, maar de motor ronkt wat hard onder sterke acceleratie - in ieder geval meer dan in de middenklasser Civic.
Functionaliteit: 110/160
De deuren gaan wijd open en bieden een goede instap in het interieur. Wat de functionaliteit betreft, appreciëren we vooral de mogelijkheid om de zittingen en de rugleuningen van de achterbank in een handomdraai weg te klappen. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende en de standaarduitrusting is compleet. De optiemogelijkheden zijn echter beperkt en de 1.6 i-DTEC is met bepaalde uitrusting niet verkrijgbaar, zoals stoelverwarming, leder of een panoramisch dak.
Budget: 80/120
Met een prijskaartje dat vergelijkbaar is met dat van een Toyota RAV4, is de CR-V een tikkeltje duurder dan rivalen als de Hyundai ix35, Kia Sportage of Mazda CX-5. Hij is echter fiscaal interessanter, dankzij zijn nieuwe kleine dieselmotor, die erg zuinig is. En Honda mag dan al niet zo'n uitgebreid garantieprogramma aanbieden als Hyundai, Kia of Toyota, de goede afwerking van de CR-V en Honda's betrouwbaarheidsimago zouden hem ook een degelijke herverkoopwaarde moeten garanderen.
Besluit: 694/1000
Zoals veel modellen van Honda is de CR-V een geslaagde, maar miskende auto - de fiscaal afgestrafte 2.2-diesel hielp op dat laatste vlak niet echt. Met deze 1.6 i-DTEC is hij beter dan ooit aangepast aan onze markt. Bovendien pakt deze elastische en zuinige krachtbron uit met een aangenaam karakter. Wel vinden we het jammer dat hij niet gekoppeld is aan een vierwielaandrijving. Kwatongen zullen zeggen dat een voorwielaangedreven SUV uiteindelijk niet meer is dan een verhoogde break, die echter minder dynamisch rijdt, meer brandstof verbruikt en duurder is. Misschien hebben ze niet helemaal ongelijk... Anderzijds moeten we toegeven dat je in een verhoogde auto op zijn minst een beter overzicht hebt op het verkeer. Dat alleen al kan volstaan om de zenuwen van een automobilist in de stad te ontlasten...
U kunt de gedetailleerde wegtest van de Honda CR-V 1.6 i-DTEC nalezen in AutoGids 890 van 11/12/2013.
- Elastische en alerte kleine motor
- Aangename versnellingsbakbediening
- Erg laag verbruik
- Evenwichtig onderstel, efficiënt weggedrag
- Zeer ruime koffer
- Royale binnenruimte achterin
- Vierwielaandrijving niet verkrijgbaar
- Automaat niet verkrijgbaar
- Filtering ophanging kan beter
- Lawaaierige motor onder belasting
- Beperkend uitrustingsbeleid
- Zicht schuin achteruit
In dit artikel : Honda, Honda CR-V