In het kort
-
Techniek
De kleine zelfontbrander 1.6 i-DTEC lost de verwachtingen in. Hij drijft deze gezins-SUV onversaagd aan en gedraagt zich bij alle toerentallen alert. Hij ronkt wel wat hard als hij stevig wordt aangesproken, maar die relatieve ruwheid compenseert hij met een erg laag verbruik. Tot slot kan deze kleine diesel niet worden gecombineerd met een automaat, maar vertoont zijn manuele versnellingsbak een goede spreiding en een heel aangename bediening.
-
Wegligging
Deze 1.6 i-DTEC-versie onderscheidt zich door dynamischere onderstelafstellingen. Dat garandeert in combinatie met het 112 kilo lagere gewicht in vergelijking met de 2.2 een bijzonder evenwichtig en efficiënt weggedrag, temeer omdat koetswerkbewegingen goed in toom worden gehouden. Het is alleen jammer dat vierwielaandrijving hier niet verkrijgbaar is. Het stuur is globaal gezien aangenaam, maar mist wat nauwkeurigheid rond de rechtuitstand.
-
Veiligheid
De CR-V scoorde vijf sterren bij de beoordeling door EuroNCAP. De 1.6 i-DTEC beschikt over de gebruikelijke lading aan airbags, maar heeft geen recht op een actieve snelheidsregelaar, noch op de jongste rijhulpsystemen inzake ongevalpreventie, zoals een spoorassistent, een dodehoekcontrole of een automatische noodremfunctie bij lage snelheden. Wel is zijn ESP voorzien van een functie die een aanhangwagen kan stabiliseren, door gericht de remmen aan te spreken.
-
Comfort
Door zijn stuggere onderstelafstelling filtert de CR-V 1.6 i-DTEC kleine wegdekoneffenheden niet onberispelijk. De balans is gelukkig positiever op grote vervormingen. En hoewel de stoelen aan de harde kant zijn, is de binnenruimte achterin erg gul en voldoet ze dus aan de gezinsroeping van de CR-V. De algemene geluiddemping is overtuigend, maar de motor ronkt wat hard onder sterke acceleratie - in ieder geval meer dan in de middenklasser Civic.
-
Praktische kant
De deuren gaan wijd open en bieden een goede instap in het interieur. Wat de functionaliteit betreft, appreciëren we vooral de mogelijkheid om de zittingen en de rugleuningen van de achterbank in een handomdraai weg te klappen. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende en de standaarduitrusting is compleet. De optiemogelijkheden zijn echter beperkt en de 1.6 i-DTEC is met bepaalde uitrusting niet verkrijgbaar, zoals stoelverwarming, leder of een panoramisch dak.
-
Budget
Met een prijskaartje dat vergelijkbaar is met dat van een Toyota RAV4, is de CR-V een tikkeltje duurder dan rivalen als de Hyundai ix35, Kia Sportage of Mazda CX-5. Hij is echter fiscaal interessanter, dankzij zijn nieuwe kleine dieselmotor, die erg zuinig is. En Honda mag dan al niet zo'n uitgebreid garantieprogramma aanbieden als Hyundai, Kia of Toyota, de goede afwerking van de CR-V en Honda's betrouwbaarheidsimago zouden hem ook een degelijke herverkoopwaarde moeten garanderen.
Zoals veel modellen van Honda is de CR-V een geslaagde, maar miskende auto - de fiscaal afgestrafte 2.2-diesel hielp op dat laatste vlak niet echt. Met deze 1.6 i-DTEC is hij beter dan ooit aangepast aan onze markt. Bovendien pakt deze elastische en zuinige krachtbron uit met een aangenaam karakter. Wel vinden we het jammer dat hij niet gekoppeld is aan een vierwielaandrijving. Kwatongen zullen zeggen dat een voorwielaangedreven SUV uiteindelijk niet meer is dan een verhoogde break, die echter minder dynamisch rijdt, meer brandstof verbruikt en duurder is. Misschien hebben ze niet helemaal ongelijk... Anderzijds moeten we toegeven dat je in een verhoogde auto op zijn minst een beter overzicht hebt op het verkeer. Dat alleen al kan volstaan om de zenuwen van een automobilist in de stad te ontlasten...