- Score redactie 16.65 /20
Honda sprong al vrij vroeg op de SUV-trein. De eerste CR-V verscheen al in 1996 en ondertussen zit dat model aan zijn zesde generatie. En in 1998 kwam de HR-V op de markt. De eerste generatie daarvan hield het echter maar uit tot in 2006 en kreeg pas in 2015 een opvolger. De huidige HR-V, die sinds 2021 te koop is, is met een lengte van 4,34 meter nog altijd vrij compact, terwijl de dit jaar geïntroduceerde CR-V dan weer een flinke groeischeut heeft gekregen, tot 4,71 meter. Daardoor kwam er tussen beide modellen ruimte vrij voor een nieuw model. Per slot van rekening hoor je als autobouwer anno 2023 in élk segment een SUV dan wel cross-over in de aanbieding te hebben, toch als je graag wat klanten over de vloer van je showrooms wilt krijgen. Het Japanse merk vulde dat gat dan maar met twee nieuwe modellen ineens: de volledig elektrische e:Ny1, die maar een vijftal centimeter meer meet dan de HR-V, en deze hybride ZR-V, die met zijn 4,57 meter bijna even groot is als de vorige CR-V.
CONCEPT
Hoewel Honda de look van zijn ZR-V zelf tijdloos noemt, is het toch duidelijk dat hij in hetzelfde tijdvak werd ontworpen als de huidige HR-V, e:Ny1 en CR-V. Zoals we ook al zagen met de jongste Civic, is het Japanse merk al een tijdje afgestapt van het manga-achtige design dat Honda pakweg een decennium geleden bezigde – dat was misschien wel erg onderscheidend, maar viel wellicht niet bij iedereen in de smaak. Daartegenover valt de ZR-V veel zachter op het netvlies, in die mate zelfs dat sommigen misschien zullen vinden dat hij er té afgeborsteld uitziet. Maar in ieder geval gaat het niet om copy-pastewerk, zoals we tegenwoordig nogal vaak zien bij voornamelijk Europese merken, waarbij je al naar het formaat moet kijken om te weten met welk model je te maken hebt.
Zo onderscheidt de ZR-V zich vooraan van zijn kleinere en grotere broers door zijn radiatorrooster dat volledig losstaat van de koplampen en de motorkap. Het bestaat bovendien in twee variaties: met verticale spijlen op de Elegance en de Advance, en met een honingraatmotief op de Sport. Achteraan hebben de lichtblokken min of meer dezelfde vorm als die van de HR-V en de e:Ny1, maar worden ze niet met elkaar verbonden door de tegenwoordig op nieuwe modellen zo trendy ledstrip. Van opzij gezien ziet de ZR-V er dan weer gelikter uit dan de andere SUV’s uit het gamma, door het ontbreken van een vouw in het koetswerk ter hoogte van de gordellijn.
Kortom, de HR-V weet zich toch enigszins af te zetten tegenover zijn bloedbroeders. Conceptueel gezien kun je hem in essentie omschrijven als de SUV-versie van de jongste Civic. Hij gebruikt namelijk dezelfde techniek, al is zijn wielbasis wel 7,7 centimeter korter dan die van de (niet zo) compacte middenklasser. Desondanks is de koetswerklengte van beide modellen vergelijkbaar, maar uiteraard staat de ZR-V hoger op zijn poten en torent hij (ongeveer 21 centimeter) boven de Civic uit.
- Compromis comfort-weggedrag
- Werking hybride aandrijfgeheel
- Erg schappelijk verbruik
- Uitrustingsbeleid
- Beperkt motorgamma
- Wat somber interieur
In dit artikel : Honda, Honda Zr-v
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!