Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i20 1.2 84

Net als de andere modellen van Hyundai wil de nieuwe i20 niet langer genoegen nemen met de rol van rationele outsider in zijn segment. En dus wordt de eerste generatie van het model al na amper vijf jaar met pensioen gestuurd.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Toen Hyundai in augustus 2014 trots aankondigde dat de nieuwe i20 in de startblokken stond, moesten we toch even de wenkbrauwen fronsen. Zo vroeg al? De vorige was amper vijf jaar op de markt... Daarbij hadden we echter twee dingen over het hoofd gezien: de wervelende dynamiek die in het B-segment heerst, maar ook de gretigheid van de Koreaanse constructeur. Dat verklaart waarom de i20 kan uitpakken met een compleet nieuwe look, die duidelijk wat chiquer is en compleet verschilt van het smoeltje van zijn voorganger. Hyundai zet duidelijk in op kwaliteit en welzijn, met argumenten uit een hogere klasse, in de eerste plaats een weelderige binnenruimte en een ongeziene uitrusting voor een Hyundai uit het B-segment.
Er is met andere woorden een lange weg afgelegd sinds de Getz uit 2002, die maar liefst zeven jaar in de catalogus bleef staan en in 2009 werd afgelost door de eerste generatie van de i20. De facelift van dat model in 2012 – en allicht ook de deelname ervan aan het Wereldkampioenschap Rally – poetste het blazoen van de i20 stevig op, met als resultaat dat deze Koreaanse veelzijdige stadsauto elk jaar hoger en hoger scoort in de verkoopstatistieken. In België was de i20 in 2014 de op één na best verkochte Azia­wtische auto in zijn segment, na de Toyota Yaris (die kan rekenen op zijn hybride aandrijfgeheel). Daarmee ging hij heel wat Europese rivalen vooraf, onder meer de Seat Ibiza en Skoda Fabia.
De nieuwe generatie verhoogt nu de inzet en richt zijn pijlen onverdroten op de bestsellers van de categorie, die wordt aangevoerd door de Duitse en Franse modellen. Wij voelen hier de vijfdeurs aan de tand, maar wie een bezoek heeft gebracht aan het Brusselse autosalon, heeft daar ongetwijfeld de sympathieke Coupé-variant opgemerkt. Die driedeurs-i20 zal bovendien als basis dienstdoen voor Hyundai’s nieuwe WRC-wapen, bestuurd door onze landgenoten Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Om maar te zeggen dat de naam ‘i20’ in 2015 nog wel vaker over de tong zal gaan...

  • Geslaagde en elegante look
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Binnenruimte, goed ontworpen achterbank
  • Koff ervolume, handige dubbele laadvloer
  • Verzorgde geluiddemping, stille motor
  • Verhouding prijs-uitrusting Intro Edition
  • Verouderde 1.2, fl etse hernemingen
  • Weinig inspirerend weggedrag
  • Geïntegreerd gps (nog?) niet verkrijgbaar
  • Uitrustingsbeleid
  • Prijsstijging t.o.vvoorganger

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker