Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i20 1.2 84

In het kort

  • Techniek

    De 84 pk sterke atmosferische 1.2 die het zo schitterend doet onder de motorkap van de kleine i10, zit in de zwaardere i20 wat sneller aan zijn grenzen. Boosdoener van dienst is vooral de lange spreiding van de hoogste versnellingen, die de hernemingen fnuiken. In druk verkeer op de snelweg doet het gemis aan een turbo zich voelen. Wie zich echter schikt en kiest voor een rustige rijstijl, zal des te meer de zachte en stille werking van deze spaarzame viercilinder appreciëren.

  • Wegligging

    De i20 rijdt comfortabeler dan zijn voorganger en vertoont een efficiënte en veilige wegligging, al moet hij qua puur rijplezier nog altijd zijn meerdere erkennen in zijn rivalen. Een gehaaste rijstijl gaat hem niet goed af, maar deze veelzijdige stadsauto claimt dan ook geen enkele sportieve ambitie – zoals ook blijkt uit het kunstmatig aanvoelende stuur, dat op de snelweg te weinig centreert. Al is dat met deze 1.2 minder een probleem, aangezien die vooral een stadsroeping heeft.

  • Veiligheid

    Elke i20 krijgt standaard een stabiliteitscontrole met antispinsysteem, zes airbags (frontaal, lateraal en gordijnairbags), een wegrijhulp op hellingen (een primeur) en een bandendrukcontrole, net als twee Isofix-bevestigingspunten op de achterbank. Het niveau Pop – de instapversie voor deze 84 pk-uitvoering – voegt daar nog een spoorassistent aan toe, net als een (statische) bochtverlichting die automatisch ingeschakeld wordt zodra het stuur meer dan 25 graden wordt gedraaid.

  • Comfort

    De riante binnenruimte, de goed gevormde stoelen en de uitstekende geluiddemping maken van deze kleine Hyundai een erg aangename bondgenoot in het dagelijkse verkeer. Ook de fletse 1.2 van 84 pk komt de rust in het interieur niet verstoren, tenzij wanneer je hem in de toeren jaagt. De i20 beschikt over een degelijke audioinstallatie en biedt voldoende ruimte voor vier volwassenen met een gemiddelde lichaamsbouw en een kind centraal op de achterbank.

  • Praktische kant

    Met 326 liter onder het bagagescherm heeft de i20 een grote koffer voor het segment. Met de twee gelijke delen van de achterbank neergeklapt loopt het volume op tot 1.042 liter, waardoor je grote (maar niet te lange) voorwerpen kunt vervoeren. Dankzij de dubbele laadvloer kun je een vrijwel effen laadvlak vrijmaken, met daaronder een bergvak om waardevolle voorwerpen aan ongewenste blikken te onttrekken. Handig zijn de zonnebrilhouder en houder voor een parkeerticket.

  • Budget

    Een echt koopje is de Hyundai i20 niet, maar in vergelijking met de meest verkochte auto’s in dit segment – de VW Polo op kop – is zijn prijs niet overdreven: 17.399 euro voor een i20 1.2 84 Intro Edition met Plus Pack. Voor die prijs heb je recht op een ruime auto met zowat alles erop en eraan. De algemene waarborg van vijf jaar (zonder kilometerbeperking) blijft een doorslaggevend argument in vergelijking met de Europese concurrenten in dit segment.

Hyundai i20 1.2 84
Conclusie / Hyundai i20 1.2 84

Jammer voor Hyundai, maar de i20 is geen tweede i10, die zich bij zijn lancering meteen opwierp als de nieuwe referentie bij de kleine stadsauto’s. Niettemin kan ook deze veelzijdige stadsauto prat gaan op enkele troeven van formaat. Net als de i10, i30 en i40 is hij bijvoorbeeld prettig om naar te kijken en verwelkomt hij zijn inzittenden in een ruime en aangename cocon waarin het goed toeven is. Ondanks alle inspanningen – met name qua algemeen comfort – kan hij qua rijgedrag daarentegen nog niet tippen aan de referenties ter zake in dit segment, die zowel qua onderstel als motorisch toch nog uit een ander vaatje tappen. Allicht zal de toekomstige 1.0 T-GDi al veel goed maken. Vergeleken daarmee behoudt deze 1.2 echter bestaansrecht gezien zijn scherpe prijs en zijn lage verbruik... maar dan moet je wel

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker