- Score redactie 13.17 /20
Het gebeurt niet vaak dat wij uitpakken met een Gedetailleerde Wegtest van een model waarvan de productie al meer dan drie jaar loopt. Al even ongewoon is de technologie die schuilt onder de motorkap van deze ix35, die elektriciteit haalt uit waterstof. Laten we de tijd die verlopen is tussen 23 februari 2013, de officiële productiestart van de Hyundai ix35 Fuel Cell (die daarmee als eerste waterstofauto in serie gebouwd en op de markt gebracht werd), en ons lijvige testrapport eerder beschouwen als een noodzakelijke wachtperiode, aangezien de Belgische invoerder het model pas in juni van vorig jaar officieel in de prijslijst opnam…
Bovendien was het nog wachten tot 22 april laatstleden op de inhuldiging van het eerste publieke tankstation in ons land dat waterstof aflevert. Een pomp die met Europees geld gebouwd werd en ‘beheerd’ wordt door Air Liquide op een terrein dat eigendom is van Toyota. Een pomp die ons, laten we dat er maar meteen bij zeggen, weer een paar nieuwe grijze haren heeft bezorgd als gevolg van technische problemen en een behoorlijk gebrekkige communicatie vanwege de verantwoordelijken. Deze voorafgaandelijke opmerking heeft uiteraard niet rechtstreeks te maken met de ix35 Fuel Cell, maar ze herinnert er wel aan dat je geen early adopter kunt zijn zonder er enkele ongemakken bij te moeten nemen…
- Aangenaam aandrijfgeheel
- Snelle 'oplaadbeurten'
- Comfortabel reëel rijbereik
- Enkel uitstoot van waterdamp
- Brandstofcelauto met 5 zitplaatsen
- Uiterst beperkt waterstofdistributienet
- Prijs per kilometer
- Hoog gewicht
- Gedateerde look koetswerk en interieur
- Uitrustingslacunes
In dit artikel : Hyundai, Hyundai ix35
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!