In het kort
-
Wegligging
Ondanks zijn gewicht van bijna twee ton gaat de ix35 Fuel Cell niet zwaar hangen in bochten. Het grootste deel van het gewicht bevindt zich namelijk dicht bij het zwaartepunt. Met de wielen gedraaid kan de grip het wel eens moeilijk krijgen als gevolg van het royale koppel. De remmen van hun kant zijn eerst uit op energierecuperatie en vragen een korte gewenningsperiode vooraleer je ze perfect leert te doseren. De stuurinrichting biedt dan weer een lovenswaardige natuurlijke feedback.
-
Veiligheid
Hoe hoogtechnologisch zijn aandrijflijn ook mag zijn, de ix35 Fuel Cell kan zijn leeftijd niet verbergen qua veiligheidsuitrusting. Je vindt namelijk geen enkel modern elektronisch gadget in zijn uitrusting, noch standaard, noch als optie. De essentiële zes airbags en stabiliteitscontrole zijn vanzelfsprekend wél van de partij. De waterstofreservoirs zijn optimaal beveiligd. Zo zijn er vier sensoren aan boord die de aanwezigheid van waterstof detecteren in het (weinig waarschijnlijke) geval van een lek.
-
Comfort
De filtering van wegoneffenheden kan beter en de stoelen zijn hard, maar het geluidscomfort van de ix35 Fuel Cell is dan weer top: de aandrijfgroep laat bijna geen enkel geluid in het interieur doordringen. Fijn gevormde deuren creëren zowel voor- als achterin een royale breedte op ellebooghoogte en komen het ruimteaanbod ten goede. Ondanks alle technologie aan boord zijn er vijf zitplaatsen. Tot slot signaleren we ook nog even dat de airco ‘geld kost’ en de verwarming ‘gratis’ is, zoals bij een verbrandingsmotor.
-
Praktische kant
De ix35 Fuel Cell slaagt er bijna in om al zijn mechanische onderdelen onder te brengen zonder de nuttige ruimte in te perken. De koffer verliest een strook van ongeveer 7 centimeter, maar het beschikbare volume (465 liter) blijft ruim aanvaardbaar. Met een voor een SUV gemiddelde bodemvrijheid (17 centimeter) blijft de ix35 Fuel Cell makkelijk toegankelijk: je glijdt aan boord. De afwerking is globaal genomen oké, al kun je de aanwezigheid van veel te veel harde en hol klinkende plastics betreuren.
-
Connectiviteit
De ix35 moet zich tevredenstellen met een verouderende infotainmentmodule die geen toegang heeft tot tal van functies die we in modernere systemen terugvinden (zoals Mirrorlink, een functie om sms’jes te lezen en onlinetoepassingen). Toch is het essentiële aanwezig, met name Bluetooth en stembediening. Goede punten ook voor de eenvoudige ergonomie van de bedieningen. Je hoeft geen klepper van een handleiding uit het hoofd te leren om met de auto overweg te kunnen. Enkele handelingen volstaan.
-
Budget
In tegenstelling tot de andere modellen van het huis geniet deze Hyundai op waterstof geen garantie zonder kilometerbeperking. De algemene garantie van vijf jaar is hier immers beperkt tot 100.000 kilometer. Het onderhoudsregime is ook strenger, want het voorgeschreven interval bedraagt 10.000 kilometer en het onderhoud kan, althans in een eerste fase, enkel uitgevoerd worden bij de invoerder. Reken met een gemiddeld waterstofverbruik van 1,2 kg/100 km op een brandstofbudget van zo’n 0,12 euro per kilometer.
Rekening houdend met de reële kwaliteiten van de aandrijfgroep van de ix35 Fuel Cell, die al werd ontwikkeld aan het begin van dit decennium, kunnen we alleen vol ongeduld wachten op het jaar 2018. Waarom? Omdat Hyundai dan al de tweede generatie van zijn in serie geproduceerde brandstofcelauto op de markt zou brengen. Gezien de ervaring die nu nog verzameld wordt met de ix35, zou het rendement van de brandstofcel nog flink wat beter moeten zijn, net als de prestaties. Het aandrijfgeheel zou dan echter vooral ook gehuld moeten worden in een specifiek cross-overkoetswerk en bekroond met een modernere uitrusting. In het geval van de ix35 Fuell Cell is het immers niet zozeer de efficiëntie van de waterstofaandrijving die het verschil bepaalt met de Mirai, maar wel de ietwat verouderende verpakking van het geheel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!