Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Infiniti M30d

Tot twee jaar geleden boden de Japanse prestigemerken geen dieselversie aan in de bovenste marktregionen. Sinds kort kunnen we rekenen op Infiniti. Met dank aan Renault en zijn drieliter-diesel...

Infiniti M30d #1
Prijs
NB
  • Score redactie 15.50 /20

In autoland werpen fusies hun vruchten af. Zo weet Infiniti volop voordeel te halen uit de alliantie tussen Renault en Nissan en kan de strategie van de constructeur worden afgestemd op de Europese markt zonder grote investeringen te hoeven doen. Hoe dan? Door het gamma te verdieselen - iets wat Lexus te weinig doet door zich te beperken tot de IS 200d en 220d, die zich te laag in de middenklasse bevinden. Voor zijn prestigieuze personenwagens heeft Nissan, en dus ook Infiniti, in de Renault V9X-turbodiesel een uitstekende V6 gevonden. Dat komt goed uit, want deze vervanger van de vrachtwagenachtige V6 met Isuzu-roots van de Vel Satis is de eerste zescilinderdiesel van Renault, waar hij echter moeite heeft om een supercarrière uit te bouwen: de twee modellen die hij aandrijft, de Laguna Coupé en Latitude, zijn allesbehalve bestsellers... Bij Nissan/Infiniti wordt hij in langsrichting ingebouwd en krijgt hij specifieke afstellingen en kenmerken.

Rijgedrag: 158/200

Dankzij de V9X-V6-diesel van Renault beschikken de 30d-versies van de Infiniti EX, FX en - sinds afgelopen herfst - van de M berline over 238 pk, wat overeenstemt met het vermogen van de beste Duitse V6-motoren in de drieliterklasse. Deze krachtbron kennen we al van de pick-up Navara en, in een versie met 100 Nm minder, van de Renault Laguna Coupé en Latitude. Hij wordt gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, die echter niet de snedigheid heeft van de Duitse versnellingsbakken.

Veiligheid: 151/200

Qua afwerkingskwaliteit, materiaalkeuze en luxe-uitrusting stijgt deze Infiniti boven de massa uit, terwijl hij meer dan zijn mannetje staat op het vlak van rijhulpsystemen. Om echter van alles te kunnen genieten moet je opteren voor het Dynamic Safety Shield Package, dat standaard is op de Premium-topversie (zoals onze testwagen). Het omvat een intelligente snelheidsregelaar, een dodehoeksensor, een actieve spoorassistent, een afstandsradar, enzovoort.

Comfort: 163/200

De Infiniti M bezwijkt niet grillen als gestuurde schokdempers of zelfs een variabele luchtvering. Hij rust op stalen veren, in het geval van de S gecombineerd met een sportonderstel met vier sturende (!) twintigduimwielen. Enerzijds zijn het weggedrag en de besturing van de standaard-M (achttien duim) minder snedig en haarscherp dan die van een Duitser of de Jaguar XF, anderzijds is het comfort van een heel andere orde. De geluiddemping en het klimaatcomfort zijn voorbeeldig...

Functionaliteit: 146/200

Het comfort is verzorgd dankzij de actieve geluidsonderdrukking, die resonanties countert met tegenfasegeluiden, en dankzij het Forest Air-systeem, dat de stroom van koele lucht omzet in een zacht briesje. De M is in de eerste plaats een vierdeurs met een verbluffende zitruimte op de achterbank, die een pluim verdient voor het comfort dat hij biedt. De rugleuning is vast, zodat lange voorwerpen enkel meekunnen als ze door het skiluik geschoven kunnen worden.

Budget: 157/200

De Infiniti M30d zet niet dezelfde tijden neer als zijn naaste concurrenten. Hij geeft voorrang aan comfort en verkiest een vlotte rijstijl boven brutale acceleraties. Zijn piëzo-elektrische injectoren en zijn zeventrapsautomaat weten een goede respons aan een laag verbruik te koppelen. Ons testgemiddelde van 8,1 l/100 km is het beste bewijs. De instapprijs ligt in lijn met wat gangbaar is in dit segment, maar de standaarduitrusting is heel wat rianter dan elders.

Besluit: 775/1000

Als luxueuze reisberline met heel wat verleidingskracht moet de M30d kunnen instaan voor het gros van de Infiniti-verkoop in Europa. Hij heeft alle troeven van een Duitse klassewagen (en meer) in huis om het te maken op onze markt. De enige moeilijkheden waarmee deze premium-Japanner te kampen heeft, zijn helaas van subjectieve aard: het conformisme dat maakt dat iedereen Duits koopt (en dan zeker in dit segment), en het ego van een cliënteel dat geneigd is om zijn wagen tot in het extreme te personaliseren met opties, of dat - erger nog - enkel naar de pure prestaties kijkt. Onze M30d legt de lat hoger en richt zich tot de kilometervreter die op zoek is naar een superreiswagen die niets in het ongewisse laat. Behalve misschien wat restwaarde betreft. Die zou echter relatief goed moeten blijven omdat het om een diesel gaat. Belangrijk om te weten is ook dat de M-familie binnenkort uitgebreid wordt met een full hybrid-versie, de M35h, die de interesse moet wekken voor een zuinige en krachtige benzineversie. Op dat vlak neemt Infiniti al een zekere voorsprong op de Duitsers...

  • Karakter-enstijlvolleachterwielaandrijver
  • Aangenaamaan drijfgeheel
  • Binnenruimte en comfort achterin
  • Kwaliteitsvolle afwerking en aankleding
  • Volledige en bijdetijdse uitrusting
  • Beschaafd klinkende zescilinder-diesel
  • Geen personaliseringsmogelijkheden
  • Achterbankleuning niet neerklapbaar
  • Aarzelingen in de versnellingsbaksturing
  • Prestaties t.o.vDuitsereferenties
  • Wat opzichtig(lak,velgen,chroom)
  • Gebrek aan merkimago in Europa

In dit artikel : Infiniti, Infiniti M

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars