- Score redactie /20
Met een omzetstijging van 8 procent in november 2015 liet Infiniti zijn vijftiende wereldwijde groeimaand op rij optekenen. Eind november had het premiummerk van de alliantie Renault-Nissan al meer dan 192.000 auto’s verkocht. Toch blijken de commerciële resultaten van Infiniti nog sterk te verschillen van markt tot markt. De Verenigde Staten, Canada, Mexico en Latijns-Amerika vormen veruit de grootste markt voor Nissans premiumdochter, met een jaarlijkse verkoop van 130.000 exemplaren. China komt op nummer twee voor het merk waarvan de maatschappelijke zetel is gevestigd in Hong Kong. Ondanks de slabakkende economie van die Aziatische markt blijft Infiniti er een van de snelst groeiende luxemerken, met eind november al een verkoop van 36.000 auto’s (+35 procent).
Europa blijft voorlopig nog relatief ongevoelig voor de troeven van de grote SUV’s (QX50 en QX70) en de grote berline (Q70) die deel uitmaken van het Infiniti-gamma. Met de lancering van de grote middenklasseberline Q50, die beter is aangepast aan de Europese verwachtingen, heeft Infiniti wél wat nieuwe klanten kunnen sprokkelen. Het Japanse premiummerk, dat in 2008 voet aan wal zette in Europa, heeft tijdens de eerste elf maanden van 2015 hier zelfs een verkoopstijging van 50 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode in 2014. De absolute cijfers blijven niettemin bescheiden: vorig jaar had Infiniti in Europa eind november nog maar 6.300 auto’s verkocht. In 2016 zou Infiniti hier echt van de grond moeten komen, wanneer de Q30 (en zijn toekomstige SUV-variant QX30) in het Britse Sunderland van de band rollen.
Verwante testen
20-01-2016
5In dit artikel : Infiniti, Infiniti Q30
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!