- Score redactie 15.00 /20
In beginsel is de Grand Cherokee eerder vergelijkbaar met modellen uit het middengamma, zoals de Land Rover Discovery of de Toyota Land Cruiser. In de Verenigde Staten bestaan er trouwens nog vereenvoudigde en zelfs tweewielaangedreven versies van het opperhoofd. Europa heeft enkel recht op de versies met permanente vierwielaandrijving en de meest verfijnde of toch op zijn minst al erg goed uitgeruste uitvoeringen. Dat argument helpt hem echter niet om zijn waarde te behouden op de tweedehandsmarkt, waar een erkend luxe-imago (dat Jeep niet heeft) nog steeds zwaarder doorweegt dan gelijk welke andere consideratie. Kenners zullen opwerpen dat de vierde generatie van de Grand Cherokee, die in 2011 werd gelanceerd, samen is ontwikkeld met de jongste Mercedes ML, waar hij conceptueel nauw mee verwant is. In zijn topuitvoeringen kon de Amerikaan bovendien de luchtvering met variabele niveauregeling Quadra-Lift inwijden. Maar daar stoppen de overeenkomsten, want in de nasleep van de scheiding tussen Daimler en Chrysler werd het model in productie genomen met de bestaande middelen, waaronder een oude vijftrapsautomaat van Daimler-Benz. Twee jaar lang moest hij lijdzaam toezien hoe zijn concurrenten tot acht verhoudingen kregen. Met de ZF-transmissie 8HP70 staat hij eindelijk op het niveau van zijn concurrenten en heeft hij zelfs een verhouding meer dan de huidige Mercedes ML. Wraak is zoet...
- Rijkwaliteiten op de weg (8-trapsautomaat)
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Rijcomfort (met pneumatische ophanging)
- Volledige uitrusting, Jeep-karakter
- Terreincapaciteiten, sleepvermogen (3,5 ton)
- Verbruik t.o.v. voorganger
- Afwerkingsdetails
- Aanzienlijk gewicht
- Ietwat complexe logica instrumenten
- Amerikaanse 'fit and finish'
- 20-duimvelgen ongeschikt voor het terrein
- Duurder dan in de VS
In dit artikel : Jeep, Jeep Grand Cherokee