In het kort
-
Techniek
Twee jaar geleden voelden we de Grand Cherokee 3.0 CRD al eens aan de tand met de oude vijftrapsautomaat, in de fiscaalvriendelijke versie met 190 pk (die trouwens nog steeds wordt aangeboden). Hier levert hij 250 pk en werkt hij samen met een nieuwe achttrapsautomaat van ZF. De prestaties maken een op z'n zachtst gezegd enorme sprong: de kilometer vanuit stilstand wordt afgehaspeld in 29,4 seconden, hetzij 3,4 seconden sneller... Dat komt het algemene rijplezier sterk ten goede.
-
Wegligging
Dankzij de betere combinatie motor-versnellingsbak kunnen we in deze Grand Cherokee 3.0 CRD meer genieten van de luchtvering op de uitvoeringen Overland en Summit. De automatische niveauregeling komt zowel tot haar recht op de weg als op het terrein, waar de variabele koetswerkhoogte ontegensprekelijk een grote troef is. De rijmodi werden uiteraard aangepast aan de versnellingsbakspreiding van de nieuwe automaat, die voortaan ook een sportmodus omvat.
-
Veiligheid
De botswaarschuwing en de afstandsregelaar werden aangevuld met een actieve remfunctie om ongevallen te vermijden. Dankzij de overstap naar de meer geavanceerde ZF-transmissie met acht verhoudingen krijgt het speciale terreinprogramma Selec-Terrain in combinatie met het Off-Road Pack de nieuwe functie Selec-Speed Control, die de bestuurder in staat stelt om de gewenste terreinsnelheid in te stellen met behulp van de schakelhendels aan het stuur.
-
Comfort
Nog steeds in vergelijking met de 190 pk-variant met zijn (te) lange brugverhouding tilt de achttrapsautomaat van ZF op zijn eentje zowel het rijplezier als het comfort naar een veel hoger niveau. De schakelovergangen zijn veel minder voelbaar en gaan dus veel minder gepaard met lawaaierige toerentalsprongen van de V6-diesel. De uitvoeringen Overland en Summit beschikken over tal van attenties die het welzijn ten goede komen (verwarmbaar stuur, enzovoort).
-
Praktische kant
De eerste facelift van de in 2011 gelanceerde Grand Cherokee beperkt zich tot de nieuwe signatuur van de lichtblokken, met heel herkenbare leddagrijlichten, en tot enkele kleine retouches die het model een hoogwaardigere look geven. Andere functionele aspecten veranderen niet en blijven het handelsmerk van de Jeep, zoals de (langzame) gemotoriseerde achterklep met afzonderlijk te openen achterruit en de neerklapbare achterbankrugleuning.
-
Budget
De prijsstijging van zo'n zes procent (bij gelijke uitrusting) zou je kunnen verklaren door de meerkost van de ZF-transmissie en de verbeterde afwerking (al laten bepaalde materialen, zoals de beige inzetstukken, nog steeds te wensen over). Alleen vragen we ons af waarom Fiat Group Automobiles Belgium de klanten meer doet betalen voor de versie met 250 pk dan voor die met 190 pk, aangezien het louter om een andere afstelling van dezelfde motor gaat...
In het verleden kocht je een Jeep Grand Cherokee omdat je fan was van het merk, zijn geschiedenis, zijn fi losofi e of zijn erg typische en karaktervolle modellen. Of om gewoon met een andere, minder pretentieuze SUV te rijden. We moeten echter toegeven dat je dan vaak de soms gebrekkige afwerking en de technische achterstand met de mantel der liefde moest bedekken, terwijl we dat bij een Japans merk bijvoorbeeld nooit zouden doen. Vandaag is hij echter helemaal mee met zijn tijd en moeten we alleen nog kleine details door de vingers zien, zoals een ongelukkige materiaalkeuze. Of het hoge prijskaartje, al valt dat laatste al bij al nog mee aangezien er bijna geen opties zijn en hij bij gelijke uitrusting toch nog twintig procent goedkoper is dan zijn Europese rivalen.