- Score redactie 15.00 /20
De Carens is gebouwd op het platform van de Cee'd (met McPhersons vooraan en een torsieas achteraan), waarvan de wielbasis lichtjes werd verlengd (met 1 centimeter). Toch is zijn koetswerk veel langer (21,5 centimeter), waardoor hij tot zeven inzittenden kan vervoeren. Een veiligheidsbeoordeling door EuroNCAP heeft het model nog niet gekregen, maar zijn zelfdragende koetswerk van staal (met een groter aandeel staal met hoge trekvastheid) heeft zijn stevigheid al bewezen in de Cee'd. Het Koreaanse merk heeft er dan ook het volste vertrouwen in dat zijn nieuweling zal worden bekroond met vijf sterren. Net als in de middenklasser van het merk igt de motor dwars voorin. Het benzineaanbod telt twee krachtbronnen. De instapper is een atmosferische, rechtstreeks ingespoten 1.6 GDI (135 pk, 165 Nm), die bij Kia werd geïntroduceerd door de Sportage en sindsdien werd overgenomen door de Cee'd, en een grotere tweeliter met dezelfde technologie (166 pk, 213 Nm). Aan dieselzijde is er slechts één motor: een 1.7, die wel verkrijgbaar is in twee vermogensversies, met 115 of met 136 pk. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, behalve de krachtigste benzineversie, die sowieso een beroep doet op een intern ontwikkelde automaat, eveneens met zes verhoudingen. De 1.7 CRDi kan daarmee tegen meerprijs worden uitgerust, voor 1.000 euro.
- Tal van opbergcompartimenten
- Uitstekende moduleerbaarheid
- Compromis comfort-weggedrag
- Geluiddemping en algemene afwerking
- Combinatie motor-versnellingsbak
- Erg complete standaarduitrusting
- Beperkt laadvolume voor de categorie
- Korte onderhoudsintervallen voor een diesel
- Weerbarstige versnellingsbakbediening
- Stop-startsysteem niet standaard
- Beperkte actieveveiligheidsuitrusting
- Beperkt verstelbereik stuurkolom
In dit artikel : KIA, KIA Carens