Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Carens 1.7 CRDi 136

In het kort

  • Techniek

    De 1.7 CRDi 136 is niet de meest dynamische motor, maar goed bijgestaan door zijn manuele zesversnellingsbak verschaft hij de Carens pittige hernemingen, wat altijd handig is in het dagelijkse verkeer. Door zijn soepelheid hoef je niet al te vaak een beroep te doen op de versnellingspook, die zich wat weerbarstig laat bedienen. Vanuit verbruiksoogpunt is de 1.7 bij gebrek aan een stop-startsysteem niet de zuinigste in de stad, maar op gevarieerdere parcours doet hij het niet slecht.

  • Wegligging

    De Carens staat goed op de weg dankzij zijn brede sporen en biedt een uitstekend compromis tussen comfort en efficiëntie. De ophanging is niet afgesteld met het oog op een gespierde rijstijl op slecht wegdek, maar verschaft de eenvolumer in alle omstandigheden een goed evenwicht. Het antispinsysteem en de stabiliteitscontrole blijken nooit bemoeiziek en komen enkel tussenbeide in extreme gevallen. Kortom, de Carens laat zich makkelijk en met een grote stabiliteit besturen.

  • Veiligheid

    De Carens heeft nog geen EuroNCAP-beoordeling gekregen, maar de Koreanen gaan ervan uit dat hij de maximumscore van vijf sterren zal evenaren van de Cee'd, die als ontwikkelingsbasis heeft gediend voor deze eenvolumer. De uitrusting is compleet, met zes airbags, een antispinsysteem en een ESP. Het is alleen jammer dat de spoorassistent is voorbehouden aan de topversie en dat de constructeur geen automatische noodremfunctie aanbiedt ter bescherming van voetgangers in de stad.

  • Comfort

    Op de passagiers op de optionele derde rij na hebben alle inzittenden voldoende plaats in de Carens om comfortabel te zitten. De voorste inzittenden zijn het meest verwend, dankzij de goede zijdelingse steun van de stoelen. Bovendien kan de bestuurder voor een meerprijs beschikken over een volledig elektrisch verstelbare stoel. De Carens laat zich echter vooral appreciëren door zijn afwerkingskwaliteit en de vooruitgang die werd geboekt op het vlak van de geluiddemping.

  • Praktische kant

    Met drie afzonderlijk verschuifbare stoelen, allemaal voorzien van een in helling verstelbare rugleuning, kan de Carens een feilloze moduleerbaarheid voorleggen. Ook de koffervloer in het verlengde van de laaddrempel, de perfecte integratie van de noodzitjes en de voorste passagiersstoel met neerklapbare rugleuning dragen daartoe bij. Dat gaat echter wel ten koste van het laadvolume. Anderzijds zit de Carens vol bergvakken. Zijn multimediasysteem is erg gebruiksvriendelijk.

  • Budget

    Met 26.090 euro is het prijskaartje van de Carens 1.7 CRDi 136 gemiddeld voor het segment, maar is hij goed geprijsd ten opzichte van zijn dichtste concurrent, de Renault Grand Scénic 1.6 dCi met 130 pk. Vooral omdat hij voor die prijs al een complete uitrusting heeft. De opties zijn weliswaar niet goedkoop, maar dat kan worden gecompenseerd met voordelige packs. Dankzij zijn lage cilinderinhoud valt de verkeersbelasting mee, maar sommige rivalen scoren beter qua BIV en VAA.

Kia Carens 1.7 CRDi 136
Conclusie / Kia Carens 1.7 CRDi 136

De Carens is nog altijd even praktisch en functioneel, maar laat zich nu ook van zijn verleidelijkste kant zien. Dat zou hem moeten helpen om eindelijk succes te oogsten. Toegegeven, hij is niet de ruimste in de categorie, maar hij pakt uit met tal van vondsten en snufjes die dat ruimschoots compenseren en die het leven vergemakkelijken. Bovendien is hij erg aangenaam om mee te rijden. En dat is een aanzienlijke troef in het segment, want daarmee zou de Kia ook huisvaders over de streep moeten kunnen trekken die willens nillens voor een eenvolumer moeten kiezen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker