Detailtests / Kia e-Niro 64 kWh: Elektrisch en praktisch
De Kia Niro was als (plug-in)hybride al geen grote drinker, maar kickt nu helemaal af van de loodvrije benzine als zuiver elektrische e-Niro. Zijn belangrijkste argument: een onklopbare verhouding prijs-rijbereik-prestaties, zeker in deze versie met 64 kWh-batterij.
- Score redactie 15.75 /20
Terwijl zijn technische bloedbroeder bij Hyundai, de Ioniq, zijn normale hybrideversie en plug-inhybrideversie al snel aanvulde met een volledig elektrisch model, deed de Kia Niro er iets langer over om zijn 1.6 GDi-motor helemaal op te geven. Maar dat is nu dus gebeurd, met als voordeel dat de e-Niro zich niet tevreden hoeft te stellen met de ‘kleine’ 28 kWh-batterij van de elektrische Ioniq, maar dat hij wordt gelanceerd met het dubbele batterijaanbod van de recentere Hyundai Kona EV. Dat is enerzijds een al royale instapmodule van 39,2 kWh en anderzijds een Long Range-batterij van 64 kW, waarvoor je een supplement van 3.900 euro moet neertellen. Dat is de prijs die je betaalt om de actieradius over de WLTP-cyclus te zien stijgen van 289 naar 455 kilometer. Toch kost zelfs die versie de helft minder dan de jongste elektrische prestige-SUV’s op de markt (Audi e-Tron en Jaguar I-Pace). En anderzijds toont de e-Niro zich praktischer dan de Hyundai Kona EV, vooral dankzij zijn merkelijk grotere kofferruimte (451 tegenover 322 liter).
- Aantrekkelijk reëel rijbereik
- Scherpe prijs voor een elektrische auto
- Verzorgde geluiddemping
- Rijplezier, prestaties
- Praktische aspecten
- Absoluut gezien niet goedkoop
- Beperkend uitrustingsbeleid
- Trekkracht voortrein
- Geïntegreerde lader enkel monofasig
- Beperkte connectiviteit (voorlopig)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands