In het kort
-
Rijdynamiek
De gewillige en alerte elektromotor van 204 pk/150 kW staat garant voor erg soepele verplaatsingen en laat bij wijlen sportieve prestaties optekenen. Dankzij zijn lage zwaartepunt en gelijkmatige gewichtsverdeling voelt de Koreaanse cross-over helemaal niet aan als een auto van 1.800 kilogram. Het regeneratieve remsysteem, dat zich laat regelen via de lepels aan het stuur of automatisch wordt aangestuurd, blijkt doeltreffend.
-
Veiligheid
De e-Niro beschikt standaard over een knieairbag voor de bestuurder, evenals over frontale airbags, laterale airbags voorin en gordijnairbags. De elektronica verzekert diverse veiligheidsfuncties, zoals de actieve spoorassistent en de fileassistent, de slaperigheidscontrole en het automatische remsysteem met voetgangerherkenning. Al die dingen zijn standaard vanaf de Must, enkel de dodehoekcontrole is voorbehouden aan de topversie More.
-
Comfort
Dankzij de uiterst verzorgde geluiddemping is de stilte absoluut in de e-Niro. Ook het rijcomfort lijkt beter dan in de Kona EV van zusterbedrijf Hyundai. De stoelen zijn echter niet zo zacht en de zithouding op de achterbank is voor verbetering vatbaar, door de beperkte hoofdruimte en de verhoogde vloer. Alleen de versie met de grote 64 kWh-batterij heeft recht op een energiezuinigere warmtepomp om het interieur op te warmen.
-
Praktische kant
Het feit dat de zuiver elektrische variant iets hoger op zijn poten staat dan de hybrideversies van de Niro, vergemakkelijkt de instap. Ook waarderen we het koffervolume van 451 liter, dat ruimschoots volstaat voor dagelijks gebruik. De standaarduitrusting van de versie Must is royaal te noemen, maar kampt toch met enkele lacunes die je niet kunt oplossen zonder voor de duurdere More-uitvoering te kiezen, die 2.611 euro meer kost.
-
Connectiviteit
Het infotainmentsysteem, dat is voorbehouden aan de More-versie, is ergonomisch doordacht en vrij eenvoudig in gebruik. De menu’s zijn logisch opgesteld en de typische functies van elektrische modellen zijn present (voorverwarming, programmering van de laadbeurten, opzoeking van laadpalen, enzovoort). Het is alleen jammer dat de nieuwe geconnecteerde infotainmentmodule van Kia, waarmee je de auto op afstand kunt configureren, nog niet beschikbaar is.
-
Budget
Met zijn algemene waarborg van zeven jaar of 150.000 kilometer biedt Kia een royale dekking voor de auto... al biedt Hyundai wel acht jaar of 160.000 kilometer dekking voor de batterij. Hoewel ze hoog blijven voor een cross-over van dit formaat, zijn de prijzen van de e-Niro erg competitief in het opkomende universum van de elektrische mobiliteit. Het is alleen jammer dat ook de e-Niro om de 15.000 kilometer of één keer per jaar op onderhoud moet.
Toegegeven, de elektrische mobiliteit echt ‘democratiseren’ doet de Kia e-Niro nog altijd niet. Maar anderzijds biedt hij een van de meest aantrekkelijke verhoudingen prijs-rijbereik op de huidige markt: met zijn batterij van 64 kWh raakt hij zonder veel moeite meer dan 400 kilometer ver, terwijl zijn prijs maar net boven 40.000 euro ligt. Wel hadden we liever een krachtiger/driefasige interne lader gezien om de laadtijd te beperken. Maar voor het overige toont de Kia e-Niro zich bijna even veelzijdig als een ‘ouderwetse’ wagen met verbrandingsmotor. We zijn er bijna.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!