- Score redactie 15.00 /20
Voor de hybridisering gaven de Koreanen logischerwijze voorrang aan de Noord-Amerikaanse markt, die een veel groter volume vertegenwoordigt en al veel langer openstaat voor deze technologie dan het Oude Continent. De modellen die er het meest voor geschikt waren, zijn de Kia Optima en zijn tweelingbroer Hyundai Sonata, de bread-and-butter-modellen van de twee constructeurs in de States. Voor de Europese versie van de Optima Hybrid beperkte Kia zich er aanvankelijk toe om de cilinderinhoud van de viercilinder op benzine te verkleinen van 2,4 naar 2 liter en om de randorganen van het (parallelhybride) systeem aan te passen. Omdat onze hybride Koreaan uit een land komt dat aan de top staat qua knowhow rond batterijen, is hij uitgerust met het beste op de markt: een lithium-polymeeraccu (van LG Chem, 270 volt, 5,3 Ah, 47 kW en 1,5 kWh) met gelvormige elektrolyt, die lichter (41,3 kilo), compacter en veiliger is dan traditionele lithiumbatterijen, maar ook duur is en minder performant op het vlak van energiedichtheid. De batterij volstaat in theorie om zo'n 1.500 meter zuiver elektrisch te kunnen rijden.
- Onmiskenbaar rijcomfort
- Uniek hybride aanbod (prijs-uitrusting)
- Mooie en ruime reisberline
- Verhouding prijs-uitrusting, garantiepakket
- Minder duur dan een VW Jetta Hybrid
- Hybride met toerenteller
- Ontgoochelende elektrische rijmodus
- Matig verbruik, geen exacte verbruiksweergave
- Beperkte fiscale stimuli (fleet en privé)
- Waarom nog een traditionele automaat?
- Onderstel en remmen missen samenhang
- Geen sleep mogelijk
In dit artikel : KIA, KIA Optima