In het kort
-
Techniek
Nog geen twee jaar na zijn lancering ondergaat de Kia Optima zijn eerste upgrade. Naast de minimale esthetische retouches die aan alle motorversies worden doorgevoerd, wordt enkel de Hybrid ook technisch onder handen genomen, want hij mag een krachtiger elektromotor inwijden (35 in plaats van 30 kW). Daardoor dalen normverbruik en -uitstoot, respectievelijk van 5,4 naar 5,1 l/100 km en van 125 naar 119 g/km. De werkelijkheid is echter veel minder rooskleurig...
-
Wegligging
Onze Optima stond op winterbanden, die het moeilijk maken om het rijgedrag te beoordelen. Meer nog dan de modellen met enkel een verbrandingsmotor vertoont de Hybrid een gedrag dat aan dat van Amerikaanse voorwielaandrijvers doet denken. Zodra het wegdek slechter wordt, bereikt de ophanging sneller de grenzen van haar filteringscapaciteiten. Het elektrisch bekrachtigde stuur is precies, maar mist consistentie. Nog storender is het rempedaalgevoel.
-
Veiligheid
De Optima Hybrid gebruikt een lithium-polymeerbatterij met gelvormige elektrolyt, de stabielste en compactste (en lichtste) lithiumaccu en dus de veiligste. Omdat ze in conflict kunnen treden met de goede werking van het hybride systeem of omdat ze meer energie vergen, zijn de spoorassistent en de automatische parkeerhulp in deze motorversie niet verkrijgbaar; voor de rest heeft de Hybrid recht op dezelfde veiligheidssystemen als de andere Optima's.
-
Comfort
De wisselwerking tussen de elektromotor en de 2.0-benzine gebeurt net als het starten van die laatste iets meer voelbaar dan bij het HSD-systeem van Toyota. Kia mag zich echter op de borst kloppen omdat het een parallelhybride aandrijflijn heeft bedacht die coherent is en erg aangenaam in en om de stad. De beslissing om een klassieke automaat te behouden weegt weliswaar door op de energiebalans, maar geeft de Optima op de snelweg de zuurstof die de Prius tekortkomt.
-
Praktische kant
Het mooie drievolumekoetswerk van de Optima is nog meer verzorgd in het geval van de hybride, waarvoor de aerodynamische prestaties cruciaal zijn (Cx van 0,26 in plaats van 0,29 dankzij een radiatorrooster met actieve kleppen, een beklede wagenbodem, lichtere velgen en een kleine kofferspoiler). De koffer wint 12 liter bij de facelift dankzij een anders opgestelde batterij. De 'conventionele' Executives krijgen waterafstotende ruiten waarop de Hybrid geen recht meer heeft.
-
Budget
Net zoals andere Kia's geniet de Optima Hybrid een fabrieksgarantie van zeven jaar of 150.000 kilometer. Ook de lithium-polymeerbatterij valt daaronder. De al erg goed uitgeruste Hybrid Lounge kost 29.990 euro, of evenveel als een 1.7 CRDi A in het uitrustingsniveau Fusion. Stof tot nadenken, temeer omdat hij evenveel kost als een Toyota Prius of Auris Touring Sports Premium. Maar met een CO2-uitstoot van 119 g/km zijn de fiscale voordelen wel erg beperkt...
Voor de prijs van een Toyota Prius of Auris Touring Sports biedt de Kia Optima Hybrid meer auto - zij het minder kofferinhoud - door in een hoger segment te spelen. Deze vierdeurs behoort tot de hogere middenklasse, en is chiquer, maar tegelijk minder duur dan de Volkswagen Jetta Hybrid. Voor een budget - aankoopprijs, belastingen en brandstof - dat sterk vergelijkbaar is met dat van een Optima 1.7 CRDi met automaat, biedt hij weliswaar niet hetzelfde rijplezier, maar heeft hij wel een paar onmiskenbare voordelen op het vlak van het comfort. En niet alleen in de stad, maar ook op open wegen, stationair, bij gedeeltelijke belasting of onder sterke acceleratie, waarbij de Hybrid steeds onvergelijkbaar veel stiller is. Met al die gegevens in het achterhoofd lijkt het onrechtvaardig dat de CRDi het leeuwendeel van de Optima-omzet opeist en voor de hybride versie slechts de kruimels overlaat - zelfs al zijn de fiscale stimuli voor deze 'groene' variant relatief beperkt.