- Score redactie 16.00 /20
Sinds de tweede generatie, die gelanceerd werd in 2009, heeft de Sorento geen gescheiden koetswerk en onderstel meer, maar doet hij een beroep op een zelfdragende structuur in staal. Ten opzichte van die laatste groeide de wielbasis nu met 8 centimeter, terwijl de torsiestijfheid met 14 procent zou zijn toegenomen. Deze vooruitgang valt volgens Kia te verklaren door een uitvoeriger gebruik van staal met erg hoge trekvastheid (52,7 procent, tegenover 24,4 procent vroeger), met name voor de ophangingskoepels en de achterzijde van de koets, maar ook door de toepassing van nieuwe warm geperste elementen voor de dakstijlen. Wat dat precies betekent voor het gewicht van de naakte structuur, daar kon de constructeur ons niets over zeggen, maar het is alleszins een geruststelling dat de nieuwe Sorento ondanks zijn flinke groeischeut niet meer weegt dan zijn voorganger. Hij werd er echter ook niet lichter op, getuige het rijklare gewicht van onze testauto, een 2.2 CRDi AWD met automaat en zeven zitplaatsen: ei zo na 1.950 kilo.
- Algemeen comfort
- Wegligging, geruststellende vierwielaandrijving
- Motorkarakter, prestaties
- Binnenruimte, verkrijgbaar met 7 zitplaatsen
- Standaarduitrusting (Fusion en Sense)
- Interieurafwerking en -design
- Erg artifi cieel stuurgevoel
- Steun en comfort voorstoelen
- Verbruik loopt snel op
- Weinig enthousiaste automaat
- Formaat, zicht rondom
- Beperkend uitrustingsbeleid
In dit artikel : KIA, KIA Sorento