Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Sorento 2.2 CRDi AWD

In het kort

  • Techniek

    De enige bij ons verkrijgbare motor is de goeie oude 2.2 CRDi, die weliswaar gemoderniseerd werd. Hij voldoet nu aan de Euro 6-emissienorm en zag zijn vermogen en koppel stijgen van respectievelijk 197 naar 200 pk en van 436 naar 441 Nm. Zijn maximumkoppel is bovendien vroeger beschikbaar (vanaf 1.750 o/m), wat zijn souplesse nog vergroot. De zestrapsautomaat verhoogt het werkingscomfort, maar door zijn relatieve traagheid blijft de enthousiaste bestuurder in de kou staan.

  • Wegligging

    Door zijn langere wielbasis en zijn iets lagere bodemvrijheid boet de Sorento enigszins in aan terreinvaardigheden. Zijn vrij hoge bodemvrijheid (18,5 centimeter) en vierwielaandrijving staan er echter garant voor dat hij nog steeds zijn mannetje staat op onverharde wegen. De Kia boekte tegelijk een enorme vooruitgang inzake wegligging en comfort. Het stuur voelt echter helaas te artificieel aan en verdient wat ons betreft een herziening. Het remsysteem valt dan weer niets te verwijten.

  • Veiligheid

    Met zes airbags voor de basisversie scoort de Sorento gemiddeld. Wie meer wil, moet een trapje hogerop in het gamma klimmen en op de Fusion voor het Pack High-Tech opteren, ofwel meteen all the way gaan en voor de Sense kiezen. In beide gevallen kun je rekenen op een adaptieve snelheidsregelaar, een spoorassistent, dodehoeksensoren, enzovoort. De maximumscore (vijf sterren) die de Sorento haalde bij de beoordeling door EuroNCAP, is niettemin geldig voor alle versies.

  • Comfort

    Hij klinkt nog altijd wat ruw als hij start, maar de 2.2 CRDi kreeg wel een verbeterde geluiddemping. De rijhouding en de ergonomie zijn goed, al dient het gezegd dat de rugleuningen van de voorstoelen wat te breed zijn om genoeg zijdelingse steun te bieden, en nogal hard aanvoelen. Op het plaatsaanbod valt echter niets aan te merken, ook niet helemaal achterin, voor zover de passagiers op de tweede rij inschikkelijk zijn en hun zitting een beetje naar voren schuiven.

  • Praktische kant

    Op de derde rij plaatsnemen blijft een oefening in lenigheid, zoals wel vaker bij dit soort auto’s. Dankzij zijn met 9,5 centimeter verlengde koets biedt de Sorento voortaan 605 liter aan koffervolume in vijfzitsopstelling (90 liter meer dan voorheen). De duurdere versies zijn ook uitgerust met een gemotoriseerde achterklep met sleutelherkenning. Aan opbergruimtes is geen gebruik, terwijl de uitstraling van het meubilair en de kwaliteit van de interieurmaterialen er danig op vooruit zijn gegaan.

  • Budget

    Zoals de ‘Koreaanse’ traditie dat wil, is het gamma opgebouwd uit drie uitrustingsniveaus, waaraan je amper opties kunt toevoegen. De prijsvork gaat van 34.590 euro voor de instapversie met tweewielaandrijving en vijf zitplaatsen tot 48.690 euro voor de volledig uitgeruste Sense met vierwielaandrijving en een automaat. Vooral in die laatste komt het raffinement van de Sorento helemaal tot zijn recht. Net als bij de andere Kia’s bedraagt de garantie zeven jaar of 150.000 kilometer.

Kia Sorento 2.2 CRDi AWD
Conclusie / Kia Sorento 2.2 CRDi AWD

In amper twaalf jaar tijd is de Kia Sorento getransformeerd van een scherp geprijsde forse 4x4 tot een comfortabele en trendy people carrier. Na deze uitgebreide kennismaking zijn we ervan overtuigd dat Kia de juiste richting is ingeslagen en dat het model zijn plaats moet kunnen opeisen op de markt. Zoek maar eens naar andere vierwielaangedreven SUV’s die aangenaam en efficiënt rijden, tot zeven personen kunnen vervoeren en zoveel werkingscomfort bieden voor een budget dat relatief gezien bescheiden blijft (minder dan 40.000 euro in het geval van de Fusion). U zult al snel tot de vaststelling komen dat u ze op de vingers van één hand kunt tellen…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker