- Score redactie 14.44 /20
Onderhuids is de Soul volledig nieuw. Hij staat nu op het K-platform van de Cee'd. Niettemin behoudt hij de proporties en de hoekige stijl van het oorspronkelijke model. En dat was ook de bedoeling, want volgens hoofddesigner Peter Schreyer viel het met een schietlood afgekapte silhouet altijd bijzonder in de smaak bij de klanten. Wel verbaast het ons dat de Soul er qua prestaties op achteruitgaat en dat het (norm)verbruik niet verbetert. Dat is een beetje vreemd, maar niet helemaal onlogisch, aangezien de motor niet echt evolueerde en de Soul ook niet kan rekenen op een stop-startsysteem, of het nu gaat om de 1.6 GDI op benzine (132 pk) of om de zelfontbrander 1.6 CRDi (128 pk). Binnenin veranderde echter heel wat. Om te beginnen ziet het nieuwe dashboard er veel aantrekkelijker en beter afgewerkt uit, terwijl de dieselversie standaard recht heeft op een geïntegreerd navigatiesysteem en een hifisysteem van Infinity. Dat is al heel wat meer 'premium', al gaat het model teleurstellend genoeg nog altijd voorbij aan veiligheidsuitrusting die nochtans stilaan gemeengoed begint te worden in het segment, zoals een dodehoekcontrole, spoorassistentie of een automatische noodremfunctie voor in de stad.
- Concept uitgerijpt t.o.v. voorganger
- Cross-oversfeer, look
- Afwerkingskwaliteit, garantieprogramma
- Uiterst complete standaarduitrusting (Play)
- Comfort en geluiddemping
- Verrassende binnenruimte, vooral achterin
- Teleurstellende prestaties en verbruik
- Lacunes veiligheidsuitrusting
- Onregelmatig gevormde bagageruimte
- Vrij hoge prijs
- Korte onderhoudsintervallen (15.000 km)
- 7 jaar garantie..maar slechts 3 jaar bijstand