Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Soul 1.6 CRDi

Zijn voorganger kon slechts op weinig bijval rekenen, maar toch behoudt de nieuwe Kia Soul dezelfde look van cross-over voor de stad. Op andere vlakken werd hij echter zorgvuldig bijgeslepen.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.44 /20

Onderhuids is de Soul volledig nieuw. Hij staat nu op het K-platform van de Cee'd. Niettemin behoudt hij de proporties en de hoekige stijl van het oorspronkelijke model. En dat was ook de bedoeling, want volgens hoofddesigner Peter Schreyer viel het met een schietlood afgekapte silhouet altijd bijzonder in de smaak bij de klanten. Wel verbaast het ons dat de Soul er qua prestaties op achteruitgaat en dat het (norm)verbruik niet verbetert. Dat is een beetje vreemd, maar niet helemaal onlogisch, aangezien de motor niet echt evolueerde en de Soul ook niet kan rekenen op een stop-startsysteem, of het nu gaat om de 1.6 GDI op benzine (132 pk) of om de zelfontbrander 1.6 CRDi (128 pk). Binnenin veranderde echter heel wat. Om te beginnen ziet het nieuwe dashboard er veel aantrekkelijker en beter afgewerkt uit, terwijl de dieselversie standaard recht heeft op een geïntegreerd navigatiesysteem en een hifisysteem van Infinity. Dat is al heel wat meer 'premium', al gaat het model teleurstellend genoeg nog altijd voorbij aan veiligheidsuitrusting die nochtans stilaan gemeengoed begint te worden in het segment, zoals een dodehoekcontrole, spoorassistentie of een automatische noodremfunctie voor in de stad.

  • Concept uitgerijpt t.o.v. voorganger
  • Cross-oversfeer, look
  • Afwerkingskwaliteit, garantieprogramma
  • Uiterst complete standaarduitrusting (Play)
  • Comfort en geluiddemping
  • Verrassende binnenruimte, vooral achterin
  • Teleurstellende prestaties en verbruik
  • Lacunes veiligheidsuitrusting
  • Onregelmatig gevormde bagageruimte
  • Vrij hoge prijs
  • Korte onderhoudsintervallen (15.000 km)
  • 7 jaar garantie..maar slechts 3 jaar bijstand

In dit artikel : KIA, KIA Soul

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker