In het kort
-
Techniek
Qua aandrijfgeheel stelt de Soul enigszins teleur: zijn dieselmotor is niet geëvolueerd. Zo zou hij gerust een stop-startsysteem verdienen, of aanpassingen die zijn maximumkoppel op het niveau van dat van zijn rivalen brengen. Dat gebrek aan updates laat zich voelen, want bij lage toeren is de motor hol en zijn nuttige toerentalbereik is beperkt. De prestaties betalen daarvoor het gelag. Ook qua verbruik en CO2-uitstoot is de Soul weinig competitief. Gelukkig is de geluiddemping goed.
-
Wegligging
De Soul staat nu op het onderstel van de Cee'd. En dat is uitstekend nieuws voor het weggedrag, want het nieuwe model rijdt nauwkeuriger en aangenamer dan zijn voorganger. En dankzij het beter centrerende stuur gaat de koersstabiliteit er gevoelig op vooruit. Wel schort er nog altijd iets aan de feedback, ongeacht het gekozen programma voor de stuurbekrachtiging. Een verrassing is dat de Koreaanse Nexen-banden homogeen uit de hoek komen, zelfs op nat wegdek.
-
Veiligheid
Op veiligheidsvlak schiet de Soul duidelijk tekort. Want hoewel het met de basisuitrusting (airbags, stabiliteitscontrole, enzovoort) nog wel snor zit, kan die niet worden uitgebreid met bijvoorbeeld een dodehoekcontrole, een spoorassistent, een afstandsregelaar of een automatische noodremfunctie. Erg jammer, want voor een moderne auto kunnen we dat in deze tijd echt niet meer voldoende noemen. Op een beoordeling door het onafhankelijke EuroNCAP is het nog wachten.
-
Comfort
De afstelling van de ophanging ging er merkelijk op vooruit in vergelijking met het vorige model. De Soul heeft niet langer een buitensporig stugge en vermoeiende achtertrein, tenminste niet wanneer je het houdt bij wielen tot 17 duim... Kortom, met het veercomfort zit het deze keer wel goed. Hetzelfde geldt voor de geluiddemping, die op alle vlakken verzorgd is. Verder is de Soul ruimer dan verwacht, terwijl de rijhouding goed is en de ergonomie eenvoudig en gebruiksvriendelijk.
-
Praktische kant
Om in te stappen in de Soul kun je gewoon gaan zitten, dankzij stoelen die iets hoger staan dan voordien, wat de instap vergemakkelijkt, maar ook dankzij de bijna rechte openingshoek van de deuren. De afwerking ging erop vooruit, maar de vorm van de koffer en de laadopening maken dat je nog altijd je bagage moet stapelen. De moduleerbaarheid is basic en om een vlakke laadvloer mogelijk te maken moet je de dubbele laadvloer hebben, die enkel geleverd wordt op de topversie.
-
Budget
In combinatie met de dieselmotor kan de Soul enkel worden besteld in de twee duurste uitvoeringen, wat hem flink duurder maakt dan een Nissan Juke, Peugeot 2008 of Renault Captur. Daarentegen moeten we wel toegeven dat de uitrusting bijzonder compleet is, want dingen als een snelheidsregelaar of een navigatiesysteem zijn sowieso van de partij. De garantie bedraagt net als altijd bij Kia zeven jaar, wat goed nieuws is voor de herverkoopwaarde.
De Soul is echt een auto apart. Alleen al met zijn vormen en zijn look onderscheidt hij zich van de andere kleine cross-overs, maar dat doet hij ook op andere vlakken, zoals dat van de standaarduitrusting, de binnenruimte of de afwerkingskwaliteit, die voorbeeldig is. Minder interessant is dan weer dat de koffer zo krap is en dat de 1.6 CRDi-motor bij gebrek aan updates maar matig presteert en vooral te dorstig is en te veel CO2 uitstoot. Los daarvan is de Soul echter een aantrekkelijk én verrassend model. Hij rijdt zowel efficiënt als comfortabel