- Score redactie 14.48 /20
Het salon van Frankfurt, 2011. Op de Kia-stand prijkt een atletisch gelijnde conceptcar die luistert naar de naam GT Concept. Een eerste signaal dat het Koreaanse merk niet langer vrede wil nemen met zijn statuut van zielloze massaconstructeur, waar mensen vooral gaan aankloppen vanwege de zeven jaar garantie en de interessante verhouding tussen prijs en uitrusting. Vandaag zijn we meer dan zes jaar later en hebben de modellen van Kia een meer dynamisch kleedje gekregen, maar een echt uithangbord bovenaan in het gamma ontbrak nog.
Dat is er nu, met de Stinger: een concrete uitwerking van de GT Concept, die los van alle verkoopambities een zware taak heeft: hij moet de wereld overtuigen van de knowhow bij de Koreaanse constructeur in een segment waar de Duitse merken de teugels stevig in handen hebben. Om geen modderfiguur te slaan hebben de ontwikkelingsverantwoordelijken dan ook kosten noch moeite gespaard – getuige het feit dat ze in 2014 een zeker Albert Biermann in dienst namen. En dat is niet de eerste de beste: Biermann was daarvoor bijna dertig jaar bij BMW aan de slag, de laatste jaren als vicevoorzitter Engineering bij BMW Motorsport. Er zijn slechtere referenties denkbaar...
- Filtering ophanging
- Geslaagd aandrijfgeheel, koppelrijke motor
- Evenwichtig weggedrag, snedige voortrein
- Uitstekend aanvoelend stuur
- Full option
- 150 kilogram te zwaar
- Snel (erg) hoog verbruik
- Duur voor een Kia, onzekere restwaarde
- Motor bijna onhoorbaar aan de uitlaat
- Zicht rondom, instap en hoofdruimte achterin
In dit artikel : KIA, KIA Stinger
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!