In het kort
-
Rijdynamiek
Het onderstel van de Stinger is een schot in de roos en zal liefhebbers van een dynamische rijstijl weten te bekoren, dankzij een natuurlijk evenwicht dat sterk aan dat van BMW’s doet denken. Ook de V6 met dubbele turbo overtuigt, dankzij zijn brede nuttige toerentalbereik en zijn punch in het middengebied. De achttrapsautomaat doet zijn werk prima en het stuur voelt perfect aan. Alleen het hoge gewicht en de weinig overtuigende remmen gooien roet in het eten.
-
Veiligheid
In tegenstelling tot zijn Duitse rivalen is de Stinger standaard uitgerust met alle veiligheidsuitrusting die je in dit segment verwacht, met onder meer zeven airbags, een actieve motorkap en een automatische noodremfunctie. De bestuurder geniet trouwens de volledige vrijheid om alle rijhulpsystemen buitenspel te zetten. Semiautonome technologie is niet van de partij; die hoeven we bij Kia en Hyundai niet voor 2020 te verwachten.
-
Comfort
Zowel voorin als achterin biedt de Stinger een riante breedte en veel beenruimte, terwijl de voorstoelen en de achterbank bijzonder comfortabel zitten. Alleen de hoofdruimte achterin valt voor grote volwassenen wat krap uit. De filtering van de ophanging is een van de sterke punten van deze GT, en de vijf rijprogramma’s zijn goed afgesteld. Rolgeluiden worden daarentegen maar matig gedempt, zeker op een slecht wegdek. De ergonomie is helder.
-
Praktische kant
Als gevolg van de sterk aflopende daklijn moeten volwassenen opletten voor hun hoofd wanneer ze achterin instappen. Voorin is dat geen probleem, temeer daar de bestuurdersstoel en het stuurwiel uit de weg schuiven. De standaarduitrusting is uiterst compleet en de afwerking is meer dan behoorlijk, op enkele details na. De bergvakken zijn groot, in tegenstelling tot de koffer. Gelukkig kun je de achterbank wel in twee ongelijke delen neerklappen.
-
Connectiviteit
De graphics en de schermresolutie van het multimediasysteem mogen dan misschien niet meer van deze tijd lijken, maar het navigatiesysteem is makkelijk in te stellen. Routes worden bovendien snel berekend, met als toemaatje een selectie van points of interest. Je kunt ook rekenen op de TomTom Live-diensten, mits je tenminste de mobiele data op je smartphone hebt geactiveerd. Een AUX- en USB-ingang zijn standaard, net als Apple CarPlay en Android Auto.
-
Budget
Met zijn 54.000 euro is de Stinger 3.3 T duur naar Kia-normen, maar zit hij nog altijd een eind onder de prijs van directe rivalen. Temeer daar de Stinger voor dat bedrag kan rekenen op een erg volledige uitrusting en een waarborg van 7 jaar of 150.000 kilometer. In ruil word je dan wel om de 10.000 kilometer verwacht voor een onderhoud, wat sneller is dan gemiddeld. Hou rekening met hoge fiscale lasten en een fors verbruik, net als met een onzekere restwaarde.
De Kia Stinger 3.3 T heeft helemaal niet de bedoeling om verkooprecords te breken, maar pakt wel uit met een verleidelijke persoonlijkheid, zowel op esthetisch als op dynamisch vlak, dankzij een uitzonderlijke evenwichtig onderstel, een netjes filterende ophanging en een aandrijfgeheel dat goed aansluit bij zijn GT-filosofie. Oké, 200 kilogram minder en achterwiel- in plaats van vierwielaandrijving hadden het allemaal nog leuker kunnen maken, maar dat mag de pret niet drukken: de Stinger vervult zijn missie – Kia doen uitstijgen boven het statuut van eenvoudige massaconstructeur – met verve.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!