- Score redactie 15.51 /20
Er gaat tegenwoordig geen maand, en zelfs geen week meer voorbij of er is wel ergens een constructeur die een kleine SUV onthult. De markt wordt op dit moment bijna letterlijk overspoeld door dit soort fake avonturiers of vermomde eenvolumers, behangen met grote plastic bumpers en voorzien van een stel overmaatse velgen. Het lijkt wel alsof klanten haast niets anders meer willen dan dit soort kleine 4x4’s (hoewel ze er doorgaans enkel zo uitzien, want vierwielaandrijving is uiterst zeldzaam in dit segment).
Dat is alvast de mening die (onder meer) Kia toegedaan is. Het Koreaanse merk gaat ervan uit dat het aanbod aan B-segment-SUV’s (genre Nissan Juke, Peugeot 2008 en Renault Captur) tegen 2020 nog groter zal zijn dan dat in het nochtans al drukbevolkte C-segment (van modellen als de Hyundai Tucson, Kia Sportage of Nissan Qashqai) – en allicht hebben de Koreanen daarin gelijk. Om het ijzer te smeden terwijl het heet is, heeft Kia dus geprofiteerd van de generatiewissel van zijn Rio om er meteen ook de Stonic van af te leiden.
- Dynamisch en plezierig weggedrag (voor een SUV)
- Homogeen aandrijfgeheel, prestaties
- Verzorgde aankleding, geslaagde stijl
- Volledige en moderne uitrusting
- Unieke waarborg (7 jaar)
- Niet verkrijgbaar in basisuitvoering
- Hoge basisprijs
- Algemeen comfort kan beter (stoelen, ophanging)
- Versnellingsbakbediening
- Veel harde en onaangenaam aanvoelende plastics
In dit artikel : KIA, KIA Stonic
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!