In het kort
-
Rijdynamiek
Ondanks zijn hogere bodemvrijheid vertoont de Stonic een mooi dynamisch weggedrag, waarbij je zelfs kunt spreken van rijplezier. De combinatie van de 1.0 T en de manuele zesbak gaat hem bovendien perfect af: dit aandrijfgeheel is krachtig, soepel en aangenaam en houdt de kosten binnen de perken. Een plus ook voor het nauwkeurige en goed centrerende stuur en de vrij goed geleide versnellingspook. Alleen de vergrendelingen zijn wat stroef.
-
Veiligheid
Alle Stonics beschikken sowieso over de drie paar gebruikelijke airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnairbags) en Isofix-bevestigingen in de achterbank om kinderzitjes optimaal te bevestigen. De topversie Sense – de enige waarin de 1.0 T verkrijgbaar is – legt de klemtoon op veiligheid en krijgt standaard een automatische noodremfunctie, een spoorassistent en een dodehoekcontrole (in de buitenspiegels) mee.
-
Comfort
Het ophangingscomfort had wat zachter mogen zijn, zeker voor een SUV. Temeer omdat de met imitatie-leder beklede stoelen van de Sense ook al vrij hard zitten. Maar de Stonic maakt dat goed met een riante binnenruimte en een over het algemeen weldoordachte ergonomie, zowel in het interieur als in de koffer. Een speciale vermelding gaat naar de uitzonderlijk geslaagde geluiddemping van de kleine driecilinder-turbo.
-
Praktische kant
Ook al staan de stoelen van de Stonic niet hoger van de vloer dan die van de Rio, toch biedt de SUV een makkelijker instap, als gevolg van zijn verhoogde bodemvrijheid. De 352 liter onder de hoedenplank zou moeten volstaan voor de behoeften van een klein gezin, terwijl de in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank nog altijd een zekere flexibiliteit garandeert. Helaas heeft de basisversie Easy geen recht op de in de hoogte verstelbare laadvloer.
-
Connectiviteit
De audio-installatie met zes luidsprekers en AUX- en USB-aansluitingen is standaard op alle uitvoeringen. Het geheel laat zich eenvoudig bedienen via een 7 duim groot aanraakscherm boven op het dashboard. Een smartphone koppelen via bluetooth is een eitje en het systeem is ook compatibel met Android Auto of Apple CarPlay. Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de Stonic standaard over een TomTom-navigatiesysteem met realtime informatie.
-
Budget
De prijzen voor de Stonic beginnen bij 17.690 euro... maar dan moet je wel vrede nemen met de 1.2 van 84 pk. Omgekeerd biedt Kia de 1.0 T enkel aan in de topversie, waardoor de vanafprijs voor deze motorversie bijna 23.000 euro bedraagt. Kia heeft wel nog een geheim wapen achter de hand: een waarborg van 7 jaar of 150.000 kilometer, die bovendien overdraagbaar is bij een doorverkoop. Een stevig argument, dat niemand de Koreanen nadoet.
De Kia Stonic is een geslaagde kleine SUV. Hij neemt alle kwaliteiten over van de Rio waarop hij gebaseerd is, zoals een nauwkeurig en aangenaam weggedrag en een interessante binnenruimte en functionaliteit, maar geeft er een eigen invulling aan, onder een kleedje dat wat meer sexappeal heeft. Voeg daar zoals in dit geval een uitzonderlijk aangename 1.0-turbomotor aan toe, en deze Kia heeft alles om te overtuigen. Alleen de prijs van deze motorversie, die uitsluitend aangeboden wordt in het hoogste uitrustingsniveau, komt roet in het eten gooien: 22.890 euro is ronduit duur. Zelfs mét een volledige standaarduitrusting en een uitgebreide waarborg van zeven jaar, nog altijd een unicum op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!