- Score redactie 13.28 /20
Lada is zijn tijd vooruit geweest. Ten tijde van de 1200, 1300, 1500, 1600, 2100-reeks of Samara (om nog maar te zwijgen van de Niva, een 34-jarige legende die nog altijd in de catalogus staat, Euro 5-conform zelfs) was een lowcost-voertuig nog niet trendy, maar eerder het voorwerp van spot bij mensen die zich liever vier of vijf jaar in de schulden staken om te kunnen rijden met “een auto zoals die van iedereen”.
Maar de zaken zouden moeten veranderen, zeker sinds Avtovaz (het bedrijf dat Lada’s produceert) een samenwerkingsakkoord heeft getekend met Renault. Nadat de Franse autobouwer in februari 2008 al 1 miljard dollar investeerde om een kwart van het kapitaal van Avtovaz in handen te krijgen, wil hij tegen 2012 nog eens 240 miljoen euro in het Russische bedrijf pompen. Dat geld moet dienen om nieuwe modellen te produceren die ontwikkeld zijn op basis van het B0-platform van de Dacia Logan. Op het recentste salon van Moskou, eind augustus 2010, onthulden Avtovaz en Renault zo de Lada Project R90, simpelweg een Dacia Logan MCV met een Lada-logo, waarvan de productie in maart 2012 van start zou gaan in de fabriek van Togliatti.
- Erg scherpe prijs
- Verhoudingprijs-standaarduitrusting
- Gewillige motor
- 3jaargarantie
- Gevoel echt te rijden
- Efficiënte ophanging
- Verouderd concept
- Teindirect stuur
- Onnauwkeurig schakelende versnellingsbak
- Kleine brandstoftank
- Schokkerige motor
- Stroomlijngeluiden
In dit artikel : Lada, Lada Priora
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!