- Score redactie 15.14 /20
Lexus heeft met de GS 450h wellicht wat te hoog gemikt... Lang voordat de Duitsers zich er echt mee zijn gaan bemoeien, was hij de krachtpatser in de microkosmos van de hybrides, waar hij nochtans een zeldzame vogel is. En dat terwijl het premiummerk van de grootste bouwer van hybrideauto's ter wereld (Toyota) op bepaalde markten, waaronder de onze, geen conventionele GS - met enkel een verbrandingsmotor - meer aanbood... Een grotere bescheidenheid, door gebruik te maken van een kleinere hybride aandrijfgroep, zou hem moeten helpen om uit de schaduw te treden. De GS 300h moet dus de succesversie worden, misschien niet zozeer qua verkoopcijfers, maar wel qua aanzien. Er zijn namelijk nog veel plaatsen vrij in een segment dat fiscaal gunstig is voor hybrides. Meer nog in Vlaanderen dan in Brussel of Wallonië, waar vermogen en cilinderinhoud nog op een absurde manier worden belast, volgens onveranderde regels, die geen rekening houden met de technologische vooruitgang. In vergelijking met de 450h verliest de 300h één liter cilinderinhoud, maar ook, wat tragischer is, het gedempte raffinement van een V6. De CO2-uitstoot gaat van 137 naar 115 g/km. Dat volstaat echter niet om te ontsnappen aan de voorbijgestreefde belastingreflexen in voornoemde gewesten.
- Uitgepuurde en beproefde hybride aandrijflijn
- Rijdt in de stad grotendeels elektrisch
- Laag verbruik gezien cilinderinhoud
- Ophanging, nauwkeurigheid, chassis
- Gulle uitrusting, binnenruimte
- Algemeen comfort, verzorgde afwerking
- Lawaai onder belasting (koffiemoleneffect)
- Vaste rugleuning achterbank, krappe koffer
- Weinig muzikale motor, vervelende klank
- Geen reservewiel
- Schrapende remmen bij lage snelheden
- Ongunstige BIV in Brussel en Wallonië