Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lexus GS 300h F-Sport

In het kort

  • Techniek

    Deze aandrijfgroep, bestaande uit een 2.5-benzinemotor met 181 pk en een elektromotor van 143 pk, is nieuw voor de GS. We kennen de combinatie van de IS, maar ze werd ook al gebruikt voor de Amerikaanse Toyota Camry en Lexus ES. De cilinderinhoud maakt geen uitzonderlijk laag verbruik mogelijk en wordt fiscaal afgestraft in Brussel en Wallonië. Wanneer hij sterk wordt aangesproken, kan de 300h het koffiemoleneffect van de Atkinson-viercilinder minder goed maskeren dan de IS.

  • Wegligging

    De wieltreinen zijn overgenomen van de 450h, inclusief de adaptieve schokdemping. Alleen heeft de 300h F Sport geen recht op het dynamische chassis van zijn grote broer (met vijf in plaats van vier rijstanden, vierwielsturing, variabele stuuroverbrenging). Hij erft dus enkel de bredere achterbanden en de dynamischere Sport+-modus. Hoewel hij qua prestaties uit een ander vaatje tapt, behoudt de 300h het gedrag van een gezonde en goed opgehangen achterwielaandrijver.

  • Veiligheid

    Wetende dat de GS uit 2005 bij de beoordeling van EuroNCAP vijf sterren scoorde voor de bescherming van volwassenen en dat de IS een algemene score van vijf sterren behaalde, kunnen we ervan uitgaan dat de GS 300h even goed zal doen. Daarbij wordt hij aangeboden met een spoorassistent of een nachtzichtcamera, een botspreventieradar en een adaptieve snelheidsregelaar, die allemaal vervat zitten in het Pre-Crash Safety-pakket, dat op alle versies als optie verkrijgbaar is.

  • Comfort

    De hybride aandrijflijn van de GS 300h is al even beproefd en coherent als die van de Toyota Prius. In vergelijking met de V6 (GS 450h) en de V8 (LS 600h) blijft dit uiteraard een viercilinder, en het feit dat hij zo'n grote cilinderinhoud heeft, doet hem niet beter klinken. Het comfort van een hybride Lexus schuilt in de eerste plaats in een zijdezacht en gegarandeerd schokvrij rijgevoel in een gedempte sfeer, die maakt dat je het zachte contact met de kwalitatieve materialen op prijs leert stellen.

  • Praktische kant

    In tegenstelling tot de IS 300h verliest de GS de mogelijkheid om de achterbankrugleuning neer te klappen. Dat komt door de plaatsing van de batterijen onder de hoedenplank. Dat het laadvolume aanvaardbaar blijft (468 liter), is vooral omdat het bergvak onder de vloer wordt meegerekend. De binnenruimte is goed voor vier volwassenen. Het gaat hier meer om een representatieve reisberline dan om een gezinswagen, met achterin twee goede plaatsen eerder dan drie gemiddelde.

  • Budget

    Het is moeilijk om voor 44.500 euro een concurrerende hybride te vinden in het premiumsegment. Qua modellen met vergelijkbare prestaties is er de Audi A6 Hybrid... die 12.400 euro meer kost. De andere rivalen zijn tegelijk duurder en krachtiger, met inbegrip van de erg Japanse Infiniti Q50S Hybrid (6.000 euro duurder). Gezien de betrouwbaarheid van Toyota's hybridesystemen is het merkwaardig dat de auto elk jaar of om de 15.000 kilometer een klein onderhoud nodig heeft.

Lexus GS 300h F-Sport
Conclusie / Lexus GS 300h F-Sport

Voor Jan met de pet zijn er de Yaris of Auris Hybride en voor kleine gezinnen en taxibestuurders de Auris Touring Sports Hybride en de Prius. Grotere gezinnen gaan voor de Prius+, het jonge kaderlid of de kaviaarecologist voor de CT 200h. Hogere kaderleden of zelfstandigen bestellen een IS 300h, de hippe bourgeois neemt de RX 450h en wie het zich kan permitteren om zijn welstand te laten zien, neemt de LS 600h. Dus bleef de GS 450h over, die te veel gericht was op de zeldzame liefhebbers van stevige prestaties die zich verleid voelen door hybridisering. De GS 300h komt dan ook als geroepen om het doelpubliek te verbreden naar leidende kaderleden en directeurs. Met deze meest recente versie omarmt de hybride auto voortaan de hele schaal van de actieve bevolking. Leidende figuren van allerlei slag kunnen hun traditionele bedrijfsauto (Audi A6, BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse) laten staan om met een gerust hart te kiezen voor een GS 300h, die natuurlijk exclusiever is dan een Prius, en die als Japanse hybride een meer authentieke ziel heeft dan zijn Duitse rivalen die stilaan op onze wegen rondrijden, maar die niet echt overtuigen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker