- Score redactie 15.00 /20
Technisch is de IS gebaseerd op het platform van de grotere GS, dat echter niet alleen werd ingekort, maar ook aanzienlijk werd versterkt, om de dynamische capaciteiten te verbeteren en trillingen terug te dringen. In vergelijking met zijn voorganger groeide de IS in alle richtingen. Met zijn nieuwe afmetingen biedt hij een erg gulle binnenruimte, vooral in de koffer of op de achterste zitplaatsen waar de passagiers de vruchten plukken van de 7 centimeter langere wielbasis. Ook voor het hybridesysteem werd teruggegrepen naar de GS, want de IS neemt van de reisberline tevens het aandrijfsysteem over, met epicycloïdaal tandwielstelsel in plaats van een versnellingsbak. De andere elementen werden echter aangepast om het totale plaatje wat redelijker te houden. Zo leveren de nieuwe viercilinder van 2,5 liter (181 pk) en de synchrone elektromotor met permanente magneten (143 pk) samen een gecombineerd vermogen van 223 pk. Het batterijpack, dat perfect geïntegreerd is onder de koff ervloer, maakt nog altijd gebruik van nikkel-metaalhydride- in plaats van lithium-iontechnologie, maar heeft niettemin een erg hoog vermogen: 1,49 kWh, tegenover bijvoorbeeld 1,35 bij de BMW ActiveHybrid3 en 1,1 bij de Peugeot 508 Hybrid4. Deze full hybrid kan dan ook bij de minste gelegenheid volledig elektrisch rijden. Dankzij een relatief beperkt vermogen en een gematigde CO2-normuitstoot (99 g/km voor de zuinigste versie) is hij ook voor de fleetsector interessant, zelfs in vergelijking met een rivaliserende diesel.
- Uitgepuurde hybride aandrijflijn
- Gemakkelijk zuiver elektrisch te rijden
- Gematigd verbruik bij rustige rijstijl
- Knap afgesteld chassis, evenwicht, precisie
- Rijkelijke uitrusting
- Algemeen comfort, verzorgde afwerking
- Dure uitrustingslijnen
- Klunzige ergonomie, langzame menureacties
- Demping rolgeluiden kan beter
- Verbruik bij gespierde rijstijl
- Begrensd op 200 km/h
- Erg ongunstige BIV in Brussel en Wallonië