In het kort
-
Techniek
De grondig herwerkte 2.5 van de hybride Toyota Camry levert hier 181 pk, de elektromotor 143 pk, samen goed voor 223 pk. Genoeg om op te boksen tegen de rivaliserende dieselmodellen, ook op het vlak van het verbruik, want ons testgemiddelde bedroeg 7,2 l/100 km. Dat is maar een half litertje meer dan wat we verstookten met een (manuele) BMW 320d. Ook de werking werd aangenamer, al lijkt de benzinemotor bij een sterke vraag naar vermogen nog altijd in het ijle te draaien.
-
Wegligging
Het onderstel van de nieuwe IS is piekfijn afgesteld. Met zijn uiterst nauwkeurige stuur, ideale statische gewichtsverdeling, verstevigde platform en verbeterde ophanging vertoont deze vierdeursberline een levendig en evenwichtig weggedrag dat zelfs enigszins speels is wanneer je het gaat uitlokken. De passieve ophanging van de gewone versies is zo geslaagd dat de gestuurde schokdemping die eigen is aan de F Sport-Line, zeker geen must is.
-
Veiligheid
De IS kan rekenen op het kruim van wat op dit moment beschikbaar is op het vlak van veiligheid. Zo kan hij worden uitgerust met een actieve radar die de snelheid regelt, maar ook zelfstandig een noodstop kan uitvoeren. Er is ook een botsvoorbereidingsysteem, evenals een spoorassistent of automatische grote lichten. De Privilege Line omvat (onder meer) ledkoplampen, maar daarvoor betaal je wel een stevige duit. Het zicht achteruit is niet denderend.
-
Comfort
De uitstekende schokdemping komt het comfort ten goede, zelfs met achttienduimers met laagprofielbanden. Ook de stoelen zijn aangenaam zacht, terwijl ze toch een uitstekende steun bieden. Met de F Sport Line is de rijhouding comfortabeler doordat de specifieke kuipstoel lager kan worden gezet. De binnenruimte ging erop vooruit dankzij de langere wielbasis, maar door de vorm van de achterbank en de imposante middentunnel is achterin slechts plaats voor twee personen.
-
Praktische kant
De IS is ook praktisch, al mag je wel niet vergeten de neerklapbare achterbank bij te bestellen. Dankzij de nieuwe, compactere achtertrein konden de batterijen perfect in de vloer worden ondergebracht, zodat ze het laadvolume niet beïnvloeden. Meer nog, de koffer heeft nu een inhoud van 450 liter, tegenover 70 bij de oude IS. Het is alleen jammer dat de laadopening nog altijd zo smal is. De standaarduitrusting is meer dan behoorlijk, zeker in het geval van de Business Edition.
-
Budget
Een hybride is beslist goedkoper in onderhoud dan een diesel, maar dat mag geen excuus zijn om de klant om de 15.000 kilometer of jaarlijks naar de garage te sturen... De IS 300h is interessant geprijsd, tenminste als je het houdt bij de basisuitvoering of - beter nog - bij de Business Edition, die veel meer biedt in ruil voor slechts 500 euro extra. Boven op de voor Japanners klassieke algemene waarborg van drie jaar geniet je nog twee jaar langer waarborg op het hybride aandrijfgeheel.
De gloednieuwe IS 300h vormt beslist het mooiste bewijs dat Lexus de bouw van hybrides perfect beheerst. Deze gezinsberline is dan ook een bijzonder geslaagde auto. Zozeer zelfs dat hij de eerste hybride is die het écht kan opnemen tegen zijn dieselrivalen. Zijn gematigde verbruik, zijn uitgekiende prijs en zijn complete uitrusting maken hem alleen nog maar competitiever ten opzichte van de vaste waarden in dit segment die zijn uitgerust met een zelfontbrander. Voor wie in het Brusselse gewest of op Waals grondgebied woont, is het wel spijtig dat hij of zij een belasting op inverkeerstelling van 2.478 euro zal moeten betalen, tegenover ongeveer 50 euro voor wie in Vlaanderen woont...