- Score redactie 15.00 /20
Hoewel Lexus volgens sommigen maar een bijrol speelt in het Europese luxesegment, kan niemand ontkennen dat het merk zich meer en meer naar de voorgrond werkt. Uiteraard kan het niet tippen aan de verkoopcijfers van het Duitse trio, maar het luxemerk van Toyota groeide in 2017 wel voor het vierde jaar op rij in Europa (+72 procent over de vier boekjaren). Vorig jaar bracht Lexus Europe meer dan 74.000 wagens aan de man – bijna het dubbele van een merk als Subaru – en tegen 2020 zouden dat er 100.000 moeten zijn.
Een hele uitdaging, al moeten we erbij vertellen dat die groei vooral te danken is aan de kleinere modellen in het gamma, zoals de stilaan verouderde CT, die onlangs een zoveelste restyling kreeg, en de middelgrote SUV NX. De kans is dan ook groot dat de toekomstige groei van Lexus sterk zal afhangen van het succes van de compacte SUV UX. Dit model, dat op het jongste salon van Genève werd voorgesteld, is nauw verwant aan de Toyota C-HR, die als zoete broodjes over de toonbank gaat.
Maar in afwachting van die lancering vernieuwt Lexus de topberline van zijn gamma, de LS, die al bijna drie decennia lang rivaliseert met de Audi A8, de BMW 7-Reeks en de Mercedes S-Klasse. En zoals altijd heeft deze grote Japanner alles in het werk gesteld om zich te onderscheiden. Dat doet hij bijvoorbeeld door (bij ons) enkel een niet-oplaadbare hybride aandrijfgeheel aan te bieden, dat enkele belangrijke verbeteringen heeft ondergaan in vergelijking met dat van de vorige LS 600h.
- Weelderige standaarduitrusting
- Hightech gehalte
- Hybride topklasseberline
- Zitcomfort voorin en achterin
- Eigenzinnige look, betrouwbaarheid
- Lawaaierige benzinemotor onder belasting
- Vaak schokken in aandrijfgeheel
- Ophangingscomfort
- Moduleerbaarheid koffer
- Afwerkingsdetails
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!