In het kort
-
Rijdynamiek
De minder krachtige, maar efficiëntere V6 levert samen met de elektromotor zowat dezelfde prestaties als de vorige LS. Toch betreuren we dat hij zich iets te nadrukkelijk laat horen onder belasting. De nieuwe Multistage-overbrenging verhoogt het rijplezier, maar verliest punten op comfortvlak. Het allesbehalve dynamische rijgedrag sluit aan bij wat je mag verwachten: gezond, stabiel en relatief doeltreffend. Wel laten de remmen zich moeilijk doseren.
-
Veiligheid
Op veiligheidsvlak is de LS erg compleet uitgerust. Hij heeft niet alleen een actieve snelheidsregelaar en automatische noodremhulp, maar waarschuwt ook voor verkeer voor én achter de wagen. Ook verkeersbordherkenning is van de partij, net als het head-updisplay of Lexus CoDrive, dat helpt om het traject aan te houden. Eveneens beschikbaar zijn een remhulp bij het parkeren en een 360-gradencamera.Een autonome fileassistent is er niet.
-
Comfort
De ophanging van de LS vangt de meeste oneffenheden in het wegdek goed op, maar het veercomfort staat toch nog niet op het niveau van dat van Mercedes of Tesla. De voorstoelen zitten dan weer voortreffelijk en werpen zich met al hun verstelmogelijkheden en massagefunctie zelfs op als de nieuwe referentie. Het plaatsaanbod is goed voorin en uitzonderlijk achterin, zeker met de stoelen die kunnen worden omgevormd tot ligzetels, of toch bijna.
-
Praktische kant
De LS laat zich rijden zoals een veel kleinere berline. Toegegeven, hij is imposant, maar ondanks zijn originele look is het zicht rondom behoorlijk, door het feit dat de 360-gradencamera’s de hele omgeving scannen. De opbergvakken voldoen globaal gesproken, maar de koffer blijft klein (430 liter) en de achterbank is niet neerklapbaar. Op enkele details na (rempedaal, middenarmsteun) is de afwerking verzorgd, hoewel de veelheid aan materialen storend kan zijn.
-
Connectiviteit
Inzake connectiviteit zou Lexus heel wat beter kunnen doen. De essentiële functies zijn weliswaar van de partij, maar het gebruiksgemak is problematisch doordat alles zich laat bedienen met behulp van een touchpad dat werkt als een slechte muis. De klankkwaliteit is uitmuntend met het Mark Levinson-systeem. Onlinediensten zijn er wel, maar ze blijven nog beperkt. En van Apple CarPlay of Android Auto is al helemaal geen sprake.
-
Budget
De prijs van de grote LS is sterk gestegen en situeert zich tegenwoordig op het niveau van de Duitse rivalen, al heeft de Japanner nog een klein voordeel door zijn rijke uitrusting – wel moet je daardoor kunnen leven met beperkte personaliseringsmogelijkheden. Maar wat er ook van zij, de prijs blijft absoluut gezien hoog omdat de concurrentie voor dat bedrag oplaadbare hybrides aanbiedt. Anderzijds onderscheidt de LS zich nog altijd door zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid.
De vijfde generatie van de LS tilt zijn cultus van perfectie naar een nog hoger niveau, zowel qua uitrusting en technologie als met de – absoluut perfecte – stoelen. Maar terwijl zijn voorgangers ons wel wisten te bekoren, houden we aan deze nieuwe 500h toch de indruk van een onafgewerkt product over. Deze topklasseberline zondigt door een ophangingscomfort dat voor verbetering vatbaar is, een matige demping van motorgeluiden onder belasting en een Multistage-overbrenging die weliswaar het rijplezier vergroot, maar het comfort schaadt. Een gemengde balans dus, die de gevraagde prijzen maar moeilijk kan rechtvaardigen... temeer omdat de concurrentie – die zich in afwachting van de nieuwe Audi A8 e-Tron en Mercedes S 560 e beperkt tot de BMW 740e – voor vrijwel dezelfde prijs een plug-inhybrideversie aanbiedt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!