Eerste test / Mazda 2 1.5 90 A
Net als bij zijn voorganger is de benzineversie van de Mazda 2 opnieuw verkrijgbaar met een automaat, al gaat het wel om een nieuw exemplaar, met zes in plaats van vijf verhoudingen.
Een klassieke automaat in een veelzijdige stadsauto is net als een continu variabele transmissie een beetje een Aziatische aangelegenheid. De Europese modellen in dit segment die verkrijgbaar zijn met een automatische overbrenging, doen op een paar uitzonderingen na doorgaans een beroep op een gerobotiseerde versnellingsbak, al dan niet met dubbele koppeling.
Terwijl bij de Japanners de Mitsubishi Space Star, Nissan Micra en Toyota Yaris worden aangeboden met een CVT, houdt Mazda het net als Suzuki (voor de Swift) en de Koreanen (Hyundai i20 en Kia Rio) bij een automaat met koppelomvormer. De vorige generatie van de Mazda 2 kon daar ook al mee worden besteld – een kleine 7 procent van de kopers heeft dat ook gedaan – maar de nieuweling heeft recht op een nieuw exemplaar. Die SkyActiv-Driveoverbrenging telt zes in plaats van vijf verhoudingen en is enkel verkrijgbaar op de 1.5-benzine van 90 pk.
- Binnenruimte en koffer gevrijwaard
- Hoogstaand comfort en terreincapaciteiten
- Opulente luxe, filtering en schokdemping
- Geluiddemping
- Reële verbruikswinst, relatief lage CO2-uitstoot
- Prestaties, koppel van aandrijfgeheel
- Nauwelijks verschil in normverbruik met TDV6
- Prestatiewinst pas voelbaar bij aandringen
- Luidruchtige startmotor (stop-startsysteem)
- Aarzelingen in automaat bij uitkomen bocht
- Even duur als V8-benzine, prijsverschil met SDV8
- Weinig fiscaal voordeel
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2
Tests
Onze tests
De concurrenten
Alfa Romeo MiTo 1.4 78
Citroën C3 1.2 PureTech 82 S&S ETG Seduction
Peugeot 208 5d 1.2 PureTech 75 MAN5 S&S Active
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands