Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in de herfst van 2019 gelanceerde 208 weet meteen te bekoren met zijn pittige design. Deze tweede generatie bestaat enkel nog als vijfdeurs, maar de zitruimte achterin is voor een auto van 4,05 meter lang beperkt te noemen. Bovendien zijn de achterste deuropeningen vrij klein, wat in- en uitstappen bemoeilijkt. In de koffer beschik je met de laadvloer in zijn laagste positie over een volume van 311 liter. Voorin blijft Peugeot trouw aan zijn i-Cockpit met hoog geplaatste tellerpartij in combinatie met een laag gemonteerd en afgevlakt stuurwiel. Origineel is het zeker, maar niet iedereen is ervoor gewonnen. Bij de duurdere versies is de tellerpartij digitaal en driedimensioneel. De afwerking en de aankleding van het interieur zijn voortreffelijk.
Tijdens het rijden laat de 208 een bijzonder goede indruk na. Parasitaire geluiden zijn er niet, het motorlawaai is goed onderdrukt en de ophanging absorbeert wegoneffenheden voortreffelijk, terwijl ze tegelijk het koetswerk netjes onder controle houdt. De 208 is ook beschikbaar als elektrische auto, maar voorlopig nemen de benzines (75, 100 en 130 pk) nog het gros van de verkoop voor hun rekening. Peugeot biedt ook nog altijd een diesel aan (100 pk), al zullen veelrijders betreuren dat die niet combineerbaar is met de automaat. In de modellen die wel zo’n transmissie hebben, is de klassieke pook vervangen door een veel compacter hendeltje.
De 208 weet te overtuigen door zijn design en afwerking, maar ook en vooral door zijn rijgedrag. Niet iedereen is evenwel gewonnen voor de i-Cockpit en wie geregeld passagiers moet vervoeren, zal de kleine deuropeningen en de vrij beperkte beenruimte betreuren.