- Score redactie 14.58 /20
Net iets minder dan twee jaar geleden, tijdens de voorstelling van de huidige Mazda MX-5, vroegen we aan de ingenieurs of er ook een variant met hard vouwdak gepland was. Ze antwoordden toen met een glimlach: “Misschien. Maar dan krijgt hij hoe dan ook niet de architectuur van de oude Roadster-Coupé, want de compactere achterkant van deze nieuwe generatie maakt het onmogelijk om er een hard vouwdak volledig in onder te brengen. We zullen dus een andere oplossing moeten zoeken.” Die oplossing hebben ze bij Mazda uiteindelijk gevonden in de vorm van een targadak, waarbij de dakstijlen achteraan vast blijven. Daaronder kunnen dan de panelen van het harde dak en de achterruit worden opgeborgen.
De targastijl is dus niet gekozen vanuit esthetische overwegingen, maar om technische redenen. Te oordelen naar het aantal mensen dat bewonderend omkeek toen ze deze Mazda zagen in het verkeer, kunnen we zeggen dat Mazda erin geslaagd is het nuttige aan het aangename te koppelen: de stijl van de RF (Rectractable Fastback) lijkt in de smaak te vallen. En dit dak schenkt deze MX-5 ook enige exclusiviteit, want er zijn nauwelijks nog targamodellen in omloop vandaag de dag. Zo heb je nog de Alfa Romeo 4C Spider, de Lotus Elise en natuurlijk de Porsche 911, naast een handvol exoten.
- Coupé en targa in één
- Knap dakmechanisme
- Rijplezier intact
- Koffervolume gevrijwaard
- Betere beschutting tegen de wind dan in roadster
- Meer turbulenties bij open rijden dan in roadster
- Dak niet te bedienen boven 10 km/h
- Meerprijs t.o.v. roadster
- Weinig beklijvende motor hoog in toeren
- Automaat past niet bij MX-5-karakter
In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!