In het kort
-
Rijdynamiek
De 2.0 blijkt krachtig in het middenbereik en is in het algemeen snel genoeg, maar hij klimt minder gewillig in de toeren dan de 1.5, die een meer uitgesproken karakter etaleert. De grootste van de twee kan echter als enige aan de automaat gekoppeld worden, al lijkt die alleen interessant voor wie graag cruiset of veel tijd in fileverkeer doorbrengt. De wegligging van de RF is net zo leuk, levendig en speels als die van zijn broer met stoffen kap.
-
Veiligheid
Het is niet omdat hij speels van karakter is, dat deze MX-5 de veiligheid uit het oog verliest. Alle versies krijgen ledkoplampen, terwijl de MX-5 over een flink arsenaal aan rijhulpsystemen kan beschikken (spoorassistentie, dodehoekcontrole, automatische grote lichten). De actieve motorkap vangt de schok op bij een aanrijding met voetgangers en frontale en laterale hoofdairbags zijn standaard, terwijl je op de passagiersstoel Isofix-verankeringspunten vindt.
-
Comfort
Met het dak op zijn plaats blijkt de RF minder luidruchtig dan de roadster met kap, al blijft het geluidsniveau hoog op de grote wegen. Met het dak in de koffer zijn de windgeluiden zelfs meer uitgesproken dan in de roadster… Ondanks het ontbreken van een diepteverstelling voor de stuurkolom is de rijhouding toch uitstekend. Het interieur is compact, maar de standaardafstelling van de ophanging biedt een erg goed compromis tussen comfort en wegligging.
-
Praktische kant
Natuurlijk stap je in deze MX-5 minder makkelijk in dan in een klassieke berline, zonder dat je daarom een slangenmens hoeft te zijn. Het is wel jammer dat de kleine Japanner zo weinig opbergmogelijkheden heeft en dat ze zo klein in omvang zijn. Toch is er ook nog goed nieuws: de koffer hoeft nauwelijks aan ruimte in te boeten door de komst van het harde vouwdak ten opzichte van de stoffen kap. Standaard is hij goed uitgerust en de afwerking is feilloos.
-
Connectiviteit
Het navigatiesysteem (standaard op de 2.0) heeft niets vernieuwends, maar heeft ons altijd goed ondersteund en beschikt over stembediening. De kwaliteit van het audiosysteem is meer dan behoorlijk. De 2.0 krijgt standaard een Bose-installatie met negen luidsprekers, waarvan één in elke hoofdsteun. De ergonomie is goed bestudeerd en de connectiviteit is goed. Deze kleine roadster biedt ouderwets rijplezier, maar is op dat vlak met zijn tijd mee.
-
Budget
Hoewel hij duurder is dan de roadster, vinden we dat deze RF nog steeds waar voor zijn geld biedt. Zeker gezien de standaarduitrusting en de waardevastheid van dit model. Daarentegen hadden we iets langer gespreide onderhoudsbeurten wel geapprecieerd. Wat het brandstofbudget betreft, houdt deze MX-5 RF het nog redelijk, en de automaat bleek zelfs zuiniger dan de manuele versie. Door zijn lagere CO2-uitstoot is hij fiscaal ook iets minder duur in Vlaanderen.
Met zijn look waarmee hij zowel een coupé als een targa combineert, weet de Mazda MX-5 RF hoe hij harten moet doen smelten. Het gemotoriseerde ballet van zijn dakconstructie is perfect georkestreerd, en het klopt ook dat een hard dak beter geschikt is om het hele jaar door te gebruiken. Maar deze RF is burgerlijker dan zijn roadsterbroer, zonder fundamenteel comfortabeler zijn, waardoor hij wat verliest van de eenvoud en de authenticiteit die de MX-5 zo aantrekkelijk maakt. De prijs ligt ook een pak hoger (2.500 euro), terwijl de windgeluiden ter hoogte van de targastijlen snel hinderlijk worden met het dak in de koffer. De automaat blijkt noch echt sportief, noch echt geraffineerd en is weinig aangepast aan de filosofie van de MX-5. We missen hier het plezier om vanuit de losse pols de versnellingen aan elkaar te rijgen zoals in de manuele versie. Kortom, geef ons maar de MX-5 met een stoffen kap en de 1.5 in het vooronder...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!