Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes C 220 BlueTEC

Onder zijn kleedje van een kleine S-Klasse belooft de nieuwe Mercedes C-Klasse meer rijplezier en een ongezien verfijningsniveau voor zijn segment. Wij namen de proef op de som met deze 220 BlueTec.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

Onder zijn jongste codenaam W205 wijdt de C-Klasse een nieuwe koetswerkstructuur in die gebruikmaakt van verschillende materialen en daardoor lichter is dan zijn voorganger. Ondanks de grotere buitenafmetingen belooft Mercedes dat de naakte koetsstructuur 40 kilo minder weegt in vergelijking met de vorige generatie, terwijl ze een hogere trekvastheid biedt. Concreet vormt staal nog steeds het basiselement voor de kooi, maar dat materiaal wordt meer oordeelkundig gebruikt en in kleinere hoeveelheden (onder meer door een beroep te doen op warmgevormd staal). Op sommige plaatsen is het plaatstaal zelfs vervangen door aluminium (onder andere voor de veerschotels vooraan, de dwarse verstevigingsbalk achteraan en het dak). Qua koetswerkpanelen zijn de voorvleugels, de motorkap en de deuren eveneens van aluminium gemaakt, wat nog eens 30 kilogram bespaart. Hier en daar zijn de in Comgenieurs er nog in geslaagd om enkele minder goed geplaatste kilo's te besparen, zoals bij de wieltreinen of - wat veel minder orthodox is - door de tankinhoud te verkleinen... Die laatste zet wordt terecht door de Belgische invoerder geboycot, maar daar komen we verder op terug. Verder blijft de C-Klasse trouw aan zijn overlangs op de vooras geplaatste motoren en aan zijn aangedreven achteras.

  • Verbluffend compromis comfort-rijgedrag
  • Rijhouding, verzorgde bedieningsorganen
  • Interieurcomfort, materiaalkeuze, afwerking
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Veiligheidsuitrusting (standaard of optioneel)
  • Bijzonder uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
  • Geluiddemping motor mag beter (vooral koud)
  • Soms langzame reacties automaat
  • Verwarrende interface draaiknop-touchpad
  • Enkele hiaten in standaarduitrusting
  • Hoge basisprijs

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars