- Score redactie 15.00 /20
Onder zijn jongste codenaam W205 wijdt de C-Klasse een nieuwe koetswerkstructuur in die gebruikmaakt van verschillende materialen en daardoor lichter is dan zijn voorganger. Ondanks de grotere buitenafmetingen belooft Mercedes dat de naakte koetsstructuur 40 kilo minder weegt in vergelijking met de vorige generatie, terwijl ze een hogere trekvastheid biedt. Concreet vormt staal nog steeds het basiselement voor de kooi, maar dat materiaal wordt meer oordeelkundig gebruikt en in kleinere hoeveelheden (onder meer door een beroep te doen op warmgevormd staal). Op sommige plaatsen is het plaatstaal zelfs vervangen door aluminium (onder andere voor de veerschotels vooraan, de dwarse verstevigingsbalk achteraan en het dak). Qua koetswerkpanelen zijn de voorvleugels, de motorkap en de deuren eveneens van aluminium gemaakt, wat nog eens 30 kilogram bespaart. Hier en daar zijn de in Comgenieurs er nog in geslaagd om enkele minder goed geplaatste kilo's te besparen, zoals bij de wieltreinen of - wat veel minder orthodox is - door de tankinhoud te verkleinen... Die laatste zet wordt terecht door de Belgische invoerder geboycot, maar daar komen we verder op terug. Verder blijft de C-Klasse trouw aan zijn overlangs op de vooras geplaatste motoren en aan zijn aangedreven achteras.
- Verbluffend compromis comfort-rijgedrag
- Rijhouding, verzorgde bedieningsorganen
- Interieurcomfort, materiaalkeuze, afwerking
- Verhouding prestaties-verbruik
- Veiligheidsuitrusting (standaard of optioneel)
- Bijzonder uitgebreide uitrustingsmogelijkheden
- Geluiddemping motor mag beter (vooral koud)
- Soms langzame reacties automaat
- Verwarrende interface draaiknop-touchpad
- Enkele hiaten in standaarduitrusting
- Hoge basisprijs
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse