In het kort
-
Techniek
De C 220 BlueTec maakt gebruik van zijn hoge koppel (400 Nm) om mooie prestaties te combineren met een aangenaam karakter in de dagelijkse praktijk. Qua motor kunnen we deze 2.1 wel een rauw trekje verwijten, vooral wanneer hij nog koud is. Met een gemiddeld testverbruik van 6,6 l/100 km tijdens deze test en het 'grote' reservoir van 66 liter dat Mercedes Belux standaard monteert, konden we met een volle tank bijna 1.000 kilometer afleggen.
-
Wegligging
De grote nieuwigheid van de C-Klasse is dat hij voortaan zoals zijn grote broers kan worden besteld met een gestuurde luchtvering (1.439,90 euro). Onze testauto was daar niet mee uitgerust, zodat we de auto helaas enkel konden beoordelen op zijn (passieve) basisophanging, die nochtans bijzonder goed is. Het rijgedrag blijft uitstekend en het stuur is aangenamer (minder zwaar, preciezer) dan voordien. Op de remmen valt niets aan te merken; Mercedes heeft ze ruim bemeten.
-
Veiligheid
In afwachting van een bewijs van zijn schokbestendigheid op de testbanken van EuroNCAP werpt de C-Klasse zich nog steeds op als een referentie in zijn segment wat de veiligheidsuitrusting betreft. Met zijn zeven airbags, vermoeidheidscontrole en botswaarschuwing is hij al goed uitgerust. Maar tegen bijbetaling kan hij ook zijn plaats op de weg in de gaten houden, waarschuwen voor obstakels in je dode hoek of automatisch afstand houden tot een voorligger op de snelweg.
-
Comfort
De optionele luchtvering zal zich ongetwijfeld opwerpen als het summum qua comfort, maar de 'basisophanging' trekt zich al erg goed uit de slag. Het interieur wordt goed gevrijwaard van wegoneffenheden, terwijl de geluiddemping - met uitzondering van die van de motor, helaas - modellen uit hogere segmenten niets te benijden heeft. De rijhouding is bijzonder verzorgd, mede dankzij goede standaardstoelen die tegelijk comfort en ondersteuning bieden.
-
Praktische kant
Functionaliteit is ongetwijfeld geen doorslaggevend criterium bij de keuze van een berline, temeer omdat er binnenkort (deze herfst?) een break komt. Door zich (bijna 10 centimeter) uit te rekken won de C-Klasse toch een beetje aan binnenruimte - vooral dan qua beenruimte achterin - terwijl de koffer lichtjes groter werd: net zoals de BMW 3-Reeks biedt hij voortaan 480 liter onder zijn kofferdeksel - dat kan worden gemotoriseerd. De graad van afwerking is verbluffend.
-
Budget
Het is geen verrassing dat de C-Klasse veel duurder is dan zijn rivalen, maar de totaalprijs van 59.000 euro voor onze testauto lijkt toch een beetje overdreven. Natuurlijk ligt de herverkoopwaarde van een Mercedes hoger, maar het zal niet gemakkelijk worden om je investering te 'rentabiliseren'. En hoewel je niet onmiddellijk grote pannerisico's loopt, herinneren we eraan dat je slechts twee jaar gedekt bent, wat ronduit weinig is in vergelijking met sommige Koreanen...
Als Mercedes indruk wilde maken met zijn nieuwe C-Klasse, dan is het merk uit Stuttgart daar grandioos in geslaagd, zowel qua rijplezier als qua comfort. Deze 220 BlueTec-versie blijkt een perfect gedoseerde mengeling tussen dynamiek en verfijning, prestaties en zuinigheid, technologie en welbehagen. We kunnen met andere woorden stellen dat dit de meest complete premiumgezinsberline op de markt is... wat ongetwijfeld zijn prijs verklaart, die aanzienlijk hoger ligt - zonder of met opties - dan bij zijn gedoodverfde concurrenten.