- Score redactie 15.49 /20
In amper tien jaar tijd heeft Mercedes zijn imago en tegelijk ook zijn klantenbestand aanzienlijk verjongd. Een mutatie die werd gedreven door de herdefiniëring van zijn compacte gamma. Daarbij werd het monovolumeconcept van de A-Klasse opgegeven ten voordele van een hatchbackmodel met een moderne look en een uitgesproken dynamisme. En in 2013 volgde de CLA (Type 117) als rechtstreekse afstammeling van de CLS, een auto die zowat elke BMW prompt degradeerde tot een ‘auto voor senioren’. De toon was gezet en de eerste generatie van de CLA (Coupé of Shooting Brake) wist niet minder dan 750.000 klanten te overtuigen. In 2017 was één op twee Europese klanten nog nieuw voor het merk en bij Mercedes pakken ze dan ook graag uit met de mededeling dat 75 procent van de CLA-klanten bij de vervanging van hun auto trouw is gebleven aan het merk. De nieuwe CLA (Type 118), die dit jaar werd gelanceerd, wordt overigens net zoals zijn voorganger gebouwd in Hongarije, in de Daimler-fabriek van Kecskemét.
- Dynamisch weggedrag, snedige voortrein
- Verzorgd interieur (design, sfeerverlichting)
- Doorgedreven geluiddemping
- Degelijke prestaties
- Technologie- en veiligheidsuitrusting
- Beperkte bodemvrijheid (AMG-onderstel)
- Holle motor onder 2.500 o/m
- Wat vage versnellingsbak-bediening
- Soms opdringerige rijhulpsystemen
- Gevoelig MBUX (stemherkenning)
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLA-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!