In het kort
-
Rijdynamiek
De CLA rust op een onderstel dat een verfijnd wegcontact biedt, maar blijft een berline met een zeer uitgesproken dynamisch temperament. De limieten van dit chassis qua wegligging zijn dan ook veel minder makkelijk te bereiken dan die van de kleine ‘dertienhonderd’ van 136 pk die onder de motorkap van deze CLA 180 schuilt. Maar ere wie ere toekomt: dit blokje is al bij al best dapper en levert verre van belachelijke prestaties.
-
Veiligheid
Zoals het een goede Mercedes betaamt, kan de CLA uitgerust worden met alle moderne systemen. Het is alleen spijtig dat bijvoorbeeld de actieve spoorassistent niet regelbaar is qua gevoeligheid: hij doet nu soms meer kwaad dan goed. Daarnaast zouden ouders van jonge kinderen wel eens onaangenaam verrast kunnen worden als ze stoelverhogers willen installeren op de achterbank. Die gaan doorgaans niet goed samen met geïntegreerde hoofdsteunen.
-
Comfort
Zoals elke enigszins sportieve berline die zichzelf respecteert, vertoont de CLA een vrij viriel wegcontact. Niet echt oncomfortabel, maar wel stug. Meer problematisch is de beperkte bodemvrijheid ter hoogte van de voorbumper, die tegen het asfalt schuurt bij de minste oneffenheid in het wegdek.Een speciale vermelding is er voor de erg geslaagde geluiddemping in het interieur. De zitruimte op de achterbank blijft daarentegen een heikel punt.
-
Praktische kant
De frameloze zijruiten missen hun stilistische effect niet, maar kunnen niet verhullen dat je je behoorlijk in bochten moet wringen om plaats te nemen in de CLA, vooral achterin. Wat de koffer betreft, heeft deze tweede generatie enkele litertjes inhoud verloren, maar hij compenseert dat door een bredere laadopening en een functionelere vloer. Wie functionaliteit echt belangrijk vindt, kan altijd nog (heel even) wachten op de Shooting Brake.
-
Connectiviteit
Het MBUX-systeem zal de geeks en smartphonefreaks aanspreken. Zeg “Hey Mercedes” en het antwoordt onverwijld op je vraag, meestal zonder zich te vergissen. Een van de meest opmerkelijke nieuwigheden is de gebarenbediening waarmee je voorafgeprogrammeerde functies kunt bedienen met een simpele veegbeweging. En daarnaast is er ook nog de komst van augmented reality (via een camera achter de binnenspiegel) voor de navigatie.
-
Budget
Met een vanafprijs van 30.613 euro moet de CLA 180 massaal scoren op de markt van de fleet- en bedrijfswagens. Hij vertoont niet alleen goede CO2-waarden – en geniet dus een fiscaal gunstige behandeling – maar is ook in de praktijk vrij zuinig. Zoals altijd bij Mercedes kun je wel maar beter wat budget achter de hand houden om je CLA naar wens aan te kleden. Mooie velgen, sportstoelen of metaalglanslak: alles moet bijbetaald worden.
De grondig herziene tweede generatie van de CLA blijft trouw aan het recept dat zijn succes heeft bepaald. Het hoofdingrediënt is zijn originele lijn, overgoten met een flinke portie sportiviteit, om de liefhebbers van berlines het gevoel te geven met een coupé te rijden. En daarnaast is er ook een onderstel dat nog altijd de kaart van het dynamisme trekt zonder echter alle rijcomfort overboord te gooien. In zijn 180-versie is de CLA zeker niet de meest speelse, noch de meest opwindende Mercedes om te besturen, maar hij biedt wel een zekere veelzijdigheid, terwijl hij een relatief bescheiden budget vergt. Voeg daarbij de allernieuwste multimediatechnologie waarvoor elke geek of smartphonefreak in zwijm valt, en we kunnen maar één ding zeggen: “Hey Mercedes, je hebt ons verbaasd.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!