Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes SLS AMG Roadster

Wie nog niet is bezweken voor de schitterende lijn en de vleugeldeuren van de SLS AMG Coupé, krijgt van Mercedes een tweede kans met de Roadster. Of hoe je een auto op elegante wijze onthoofdt.

Mercedes SLS AMG Roadster #1
Prijs
NB
  • Score redactie 14.04 /20

De operatie was al lang voorzien en de ingenieurs hadden opdracht gekregen om van bij de eerste ontwikkelingsfases rekening te houden met een dakloze variant. Anders dan bij de koolstofstructuur van de SLR was er hier geen sprake van te werken met stalen buizen om de voorruit stijver te maken en de veiligheid te garanderen. Het chassis van de SLS Roadster is nagenoeg integraal uitgevoerd in aluminium, net als dat van de coupé. Het naakte koetswerk van de SLS AMG Roadster (243 kilogram volgens de constructeur) weegt slechts 2 kilo meer dan dat van de Coupé. Een snelle opzoeking in onze archieven toont ook aan dat het ongeveer 100 kilogram lichter is dan de koets van de SLR McLaren Roadster, dat nochtans in koolstof was uitgevoerd, maar ook een maatje groter was. En tot slot is het productieproces, net als in het geval van de coupé, een tikkeltje complexer dan dat voor een klassieke berline.

Rijgedrag: 166/200

De met de hand gebouwde V8 is een pareltje. Hij komt soepel en alert uit de hoek van bij lage toerentallen en klimt met een zeldzaam gemak tot maar liefst 7.200 o/m. Ook de soundtrack is fantastisch, dankzij een grondig bewerkte uitlaat. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling werkt erg zacht in normale omstandigheden, maar zou soms sneller mogen reageren. Met bijna twee meter tussen het stuur en de voortrein duurt het even voor die laatste reageert op de stuurinput.

Veiligheid: 164/200

Het rijgedrag van de SLS Roadster, dat gezonder en nauwkeuriger is dan dat van zijn voorganger, plukt de vruchten van de goede stijfheid van het onderstel. De inzittenden worden beschermd door vaste rolbeugels en een klassiek veiligheidsarsenaal. De standaard schijfremmen (gietijzeren schijven op aluminium kommen) en vaste remzadels volstaan op de weg ruimschoots. Op circuit zijn de onverwoestbare koolstofceramische remmen echter een niet te verwaarlozen troef.

Comfort: 130/200

De optionele adaptieve ophanging AMG Ride Control komt tegemoet aan een belangrijke lacune van de Coupé, namelijk een overdreven harde ophanging op slecht wegdek. De drielagige kap verzekert een goede thermische en akoestische isolatie. De ergonomie van het interieur is klassiek, maar het plaatsaanbod heeft te lijden onder de brede en grote aandrijftunnel. De automatische airco met twee zones is standaard, in tegenstelling tot de elektrische stoelen met geheugen.

Functionaliteit: 104/200

Zonder de dodelijke vleugeldeuren verloopt de instap een stuk vlotter. Het zicht rondom ging er niet op achteruit ten opzichte van de coupé... maar aangezien het daar al erg matig was, voel je je in de SLS AMG met stoffen kap nog steeds niet echt op je gemak op smalle plaatsen. Goed nieuws: de kap heeft nagenoeg geen invloed op de kofferinhoud. Slecht nieuws: je hebt nog steeds maar recht op 173 liter, die bovendien slecht ingedeeld is. Niet handig voor weekenduitstapjes...

Budget: 138/200

Onze metingen leverden een gemiddeld verbruik van 18 l/100 km op. Dat gegeven is echter weinig van tel voor liefhebbers van dit soort auto's... Met zijn 204.490 euro is de SLS AMG Roadster bijna 8.600 euro duurder dan de Coupé, zonder beter uitgerust te zijn. En hoewel de herverkoopwaarde wel verzekerd lijkt, betreuren we nog steeds dat een constructeur zoals Mercedes geen langere garantie geeft. Vooral als de investering voor de klant zo gepeperd is als hier...

Besluit: 702/1000

Hoewel de versie met kap bij ons niet bepaald een must is, moeten we erkennen dat de SLS AMG Roadster ons wist te fascineren. Omdat het onderstel en de V8 in deze dakloze variant een heel andere dimensie krijgen, omdat de kap de lijn nog zuiverder maakt of simpelweg omdat hij die typische ongetemde uitstraling heeft die eigen is aan krachtigste roadsters, zonder daarbij te vervallen in een dierlijke ruwheid, verdient hij een plaats bij de legendes waarvan autoliefhebbers nog lang zullen dromen. Of waarvoor ze zullen bezwijken... als ze de nodige fondsen hebben.

  • Prachtigelijn, fascineren de proporties
  • AtmosferischeV8 van hoog niveau
  • Machtige soundtrack
  • Snelle kapbediening, ook tijdens het rijden
  • Rijcomfort (met adaptieve ophanging)
  • Lookinterieur, afwerkingskwaliteit
  • Responsautomaat(vooralinM-stand)
  • Matigeverhoudingbuitenmaten-binnenruimte
  • Te weinig opbergmogelijkheden
  • Beperkt zichtrondom
  • Beperkt koffervolume
  • Forse gebruikskosten (prijs,verbruik,enzovoort)

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker