Detailtests / MG ZS 1.0 T-GDi A (2022) - in detail
MG zwemt tegen de stroom in. Na in 2020 te debuteren op onze markt met een puur elektrische ZS en vervolgens met een plug-in hybride te komen is hier nu de ZS op… benzine. Een op het eerste gezicht wat vreemde zet, tot je beseft dat MG hiermee rechtstreeks de Dacia Duster naar de kroon steekt.
- Score redactie 13.20 /20
De MG ZS ‘non-EV’ – lees: met enkel een benzinemotor – is strikt genomen niet nieuw. Hij is dat wel voor ons, maar op zijn Chinese thuismarkt en op de Britse, euh, ‘thuismarkt’ kon je de compacte SUV al langer bestellen met een benzinemotor. Het heeft dus tot de tweede facelift van het model geduurd (de ZS EV zoals die bij ons begin 2020 op de markt kwam, was in feite al de eerste facelift van het model) voor MG de stap zette en de instapprijs van zijn prijsvechter nog wat verder de dieperik in duwde. Daarmee gaat de Chinese constructeur regelrecht in tegen de tijdgeest, nu de constructeurs net steeds méér elektrificeren – zelfs Dacia had al de elektrische Spring en heeft nu ook de hybride Jogger. Tegelijk is het echter een logische zet, want in deze prijsklasse heb je vooral particuliere kopers, die nog niet direct de sprong willen of kunnen wagen naar elektrisch rijden. Kortom, door de ZS nu ook met benzinemotor aan te bieden zou MG zijn verkoopaantallen in België wel eens flink kunnen zien stijgen.
Foto’s: Lennen Descamps
- Binnenruimte
- Comfortabel weggedrag
- Complete uitrusting Luxury-versie
- Schokkerige gerobotiseerde versnellingsbak
- Achterhaald infotainmentsysteem
- Geen in diepte verstelbaar stuur
Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands