- Score redactie 14.57 /20
Na bijna zeven jaar (met een milde facelift in 2014) en wereldwijd meer dan 540.000 verkochte exemplaren krijgt de Countryman een opvolger, die zowel vanbinnen als vanbuiten onmiddellijk herkenbaar blijft. Toch gaat het wel degelijk om een volledig nieuw model, dat om te beginnen een fikse 20 centimeter langer is dan het vorige, en het platform gebruikt van de BMW’s 2-Reeks Active Tourer en X1. Dat er opnieuw een coupé-SUV-achtige afgeleide komt zoals wijlen de Paceman, lijkt echter weinig waarschijnlijk.
De vorige Countryman was bij zijn lancering in 2010 de eerste Mini met vijf deuren en tevens het eerste model van het merk dat verkrijgbaar was met vierwielaandrijving. En ook de nieuwe generatie, die trouwens gebouwd wordt bij VDL NedCar in het Nederlandse Born, heeft weer een belangrijke primeur in petto, in de vorm van de plug-inhybrideversie Cooper S E: een echte Mini van de 21e eeuw, met een CO2-normuitstoot van amper 49 g/km en een volledig elektrisch rijbereik van zo’n 40 kilometer. De Cooper S E gebruikt logischerwijs hetzelfde aandrijfgeheel als de BMW 225xe Active Tourer, met als verbrandingsmotor de nieuwe 1.5-driecilinder van de BMW-groep die ook dienstdoet voor de basisbenzineversies. Maar goed, dat is voor later; voor deze Gedetailleerde Wegtest voelen we de nieuwe Countryman aan de tand in Cooper D-livrei.
- Ruime en praktische Mini
- Compromis comfort-weggedrag
- Afwerkingskwaliteit interieur t.o.v. voorganger
- Uitgebreide personaliseringsmogelijkheden
- Beschikbare uitrusting
- Uitstekende automaat
- Matige verhouding prestaties-verbruik
- Buitenmaten t.o.v. voorganger
- Uithoudingsvermogen remmen
- Prijs met opties
- Hiaten in actieveveiligheidsaanbod
- Garantie beperkt tot wettelijk minimum
In dit artikel : MINI, MINI Countryman
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!