In het kort
-
Rijdynamiek
Ook een Mini die hoger op zijn poten staat, hoort rijplezier te bieden, en dat doet de Countryman nog altijd. Hij rijdt als op rails, met een achterkant die braafjes volgt en zonder dat de (standaard)ophanging te stug gemaakt moest worden. De adaptieve schokdemping die als optie wordt aangeboden, lijkt ons dan ook geen must. Het stuur is aangenaam direct, maar rond de rechtuitstand wat gevoelig. Het uithoudingsvermogen van de remmen kan beter.
-
Veiligheid
Naast de standaardveiligheidsuitrusting (waarvan de meeste wettelijk verplicht is) valt Mini's SUV onder andere te krijgen met het Driving Assistant-pakket, dat automatische grote lichten, voetgangerdetectie en verkeersbordherkenning omvat. Boven op de Isofix-bevestigingspunten achterin kan ook de passagiers-stoel voorin met dergelijke punten worden uitgerust, maar laterale airbags achterin zijn niet verkrijgbaar, evenmin als een spoorassistent of dodehoekcontrole.
-
Comfort
Zijdezacht zouden we het wegcontact niet noemen, maar de verhouding comfort-weggedrag is meer dan aanvaardbaar, zeker voor een auto die wat hoger op zijn poten staat en toch dynamisch rijdt. Rol- en stroomlijngeluiden lijken minder hoorbaar te zijn dan in de vorige generatie en de (sport)stoelen voorin bieden een goede steun zonder te hard te zijn. Het elektronisch gestuurde airco- en ventilatiesysteem van onze testauto kweet zich uitstekend van zijn taak.
-
Praktische kant
De Countryman is ontegensprekelijk de meest veelzijdige en functionele Mini. De moduleerbaarheid is behoorlijk tot zelfs goed met de optionele verschuifbare achterbank en het Opbergpakket. Nog als optie is nu een gemotoriseerde achterklep verkrijgbaar. De groeischeut komt vooral de koffer ten goede, die een minimumvolume van 450 liter heeft, dat kan worden uitgebreid tot 1.390 liter. Dat is niet slecht en respectievelijk 100 en 220 liter meer dan voordien.
-
Connectiviteit
Mini biedt twee infotainmentsystemen aan in zijn Countryman. Het duurste (Professional) voegt aan de draai-en-drukknop van het basissysteem ook aanraaktechnologie toe, zowel voor het scherm als voor de controller. Het geheel is best gebruiksvriendelijk en biedt verschillende apps. Een smartphone koppelen en handsfree bellen of muziek streamen levert geen problemen op en compatibele toestellen kunnen als optie via inductie worden opgeladen.
-
Budget
Qua prijs zit de Countryman mijlenver verwijderd van pakweg een Dacia Duster, maar dat zal zijn doelpubliek waarschijnlijk worst wezen. De personaliserings-mogelijkheden zijn uitgebreid, maar kunnen net als de opties om het comfort, de functionaliteit of de veilig- heid te vergroten, de factuur nog stevig doen oplopen. Het praktijkverbruik is niet overdreven hoog, maar zeker niet uitzonderlijk laag. Wat de garantie betreft, houdt Mini het bij de wettelijk verplichte twee jaar.
Door het platform van de BMW 2-Reeks Active Tourer te gebruiken – met een fikse groeistuip tot gevolg – werd de Countryman nog minder ‘mini’. Toch blijft hij een echte Mini, die prat kan gaan op een originele look, een plezierig weggedrag en uitgebreide personaliseringsmogelijkheden. Bovendien gomt hij verschillende gebreken van de eerste generatie uit (in de eerste plaats qua afwerkingskwaliteit van het interieur), terwijl hij tegelijk met zijn tijd meegaat, met name op het vlak van connectiviteit en andere moderne functies – al ontbreken dingen als een dodehoekcontrole of een spoorassistent nog op het appel. Dat de prijs kan oplopen? We hebben zo’n vermoeden dat dat het succes van deze veelzijdige gezins-Mini niet al te veel in de weg zal staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!